BlackRose#127
Ez nem ok az áremelésre. A forintot egy kicsit nehéz összehasonlítani de a dollárt , fontot, svájci frankot azt viszonylag könnyű. És nem kell 1890-be menni, csak 30-40 évet.
Pl.
In 1990 a new house cost $123,000.00 and by 1999 was $131,700.00
In 1990 the average income per year was $28,970.00 and by 1999 was $40,810.00
In 1990 a gallon of gas was $1.34 and by 1999 was $1.22
In 1990 the average cost of new car was $16,000.00 and by 1999 was $21,100.00
In 1960 a new house cost $12,700.00 and by 1969 was $15,500.00
In 1960 the average income per year was $5,315.00 and by 1969 was $8,540.00
In 1960 a gallon of gas was 25 cents and by 1969 was 35 cents
In 1960 the average cost of new car was $2,600.00 and by 1969 was $3,270.00
tehát '60 és 2000 között a ház 10x a fizetések 7.7x az autók pedig 8.1x lettek drágábbak. Míg az autók sok olyan dolgot kaptak ami '60-ban nem létezett, érthető, hogy egy kicsit drágábbak a fizetésekhez képest mint ma. A házak viszont érezhetően drágábbak lettek, és egy '60-beli ház és egy mai ház között (átlag) nem igen észlelhető különbség van. Sőt azok a 40 éves házak ma felújítva kb. olyan drágák mint az új házak.
Az infláció ez idő allatt kb. 5.5x volt táhát a házak 2x gyorsabban drágultak mint az infláció. 2000 után ez még jobban kiéleződött.
Persze ez statisztika... de azért érezhetően többet kell ma melózni egy házért a mai embernek mint amennyit a szüleinek kellett. Most nem akarok itt összehasonlítások után kutatni, de olvastam, hogy hidak, utak stb. (amely közbeszerzés, állami - publikus munka) esetében ezek a számok 2x, 3x nagyobbak mint a házak esetében, vagyis egy híd vagy egy km autópálya ma 20x, 30x több pénzbe kerül mint 40 évvel ezelőtt kb. 6x infláció mellett, tehát effektív 3x, 5x több pénzbe reálértékel számítva.