• SLICK
    #78107
    Szóval itt Béta beszámolóm első része. Előre is elnézést, hogy eddig tartott, de így pár héttel a Béta vége után kellett agyalnom bőven, főleg úgy, hogy valami rendszert is vigyek az irományomba. Fáradt is vagyok.
    Igyekszem minél hamarabb jönni a többi infóval is. Addig is kérdezzetek nyugodtan azzal kapcsolatban, amiket leírtam, ha netán valami nem teljesen érthető vagy elírtam valamit (ami megeshet, mert sokat javítgattam közben) vagy csak szimplán kíváncsiak vagytok még.

    Spoilerben folytatom, hátha valaki kivár a teljes játék megjelenéséig és nem akar még több részletet olvasni róla.

    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Kezdeném először is a saját véleményemmel. Ha valaki, akkor én nagyon várom/vártam ezt a részt. Őszinte leszek, én sokkal többet vártam, emiatt csalódott is vagyok. Korábban írtam, nem akarom elvenni senkinek sem a kedvét, mivel ettől függetlenül lehet másoknak bejönne jelenlegi formájában is a játék, csupán én vagyok túl kritikus és nagyok elvárásaim, amit úgy érzek, hogy sok esetben azért nem alaptalanok. Alapvetően nekem is tetszik a játék, viszont nagyon sok mindent kellene teljesen kukázni és újradolgozni, főleg úgy, hogy ez egy END GAME Beta volt és 1,5-2 hét alatt unalomba fulladt a játék. Oké, sok minden hiányzik még belőle, de tényleg az újdonság varázsa hamar kifulladt nálam. Talán azért is érzem ezt, mert sokkal inkább Diablo 3 copy a játék, mintsem Diablo 2. Nem azzal van bajom, hogy copyznak dolgokat saját vagy más játékokból, a Blizzard mindig is híres volt erről. A baj azzal van, hogy amiket régebben lemásoltak, azt jól átdolgozva fogyaszthatóbbá vagy jobbá varázsolták, viszont a Diablo 4-ben ez nagyon mellément, mivel sajnos a rossz elemeket emelték át a Diablo 3-ból. Szerintem(!) emiatt a hard-core fanoknak (főleg akik a Diablo 2-t preferálják) mindenképp csalódás lesz, viszont a casualoknak talán elég lehet.
    Na de kifejtem az adott részeknél, hogy mik is azok.

    Grafika:
    Aki látott bármiféle videót a játékból, az valószínűleg nem fog különösebben meglepődni. Vagy tetszik valakinek vagy nem. Igaz vannak olyan "in development" videók is, ahol egyes szörnyek kicsit kidolgozatlannak hatnak, vagy kicsit pixelesek (pl.: csontvázak). Na most a Bétában ilyesmiket nem tapasztaltam, minden mob szépen ki van dolgozva. A környezet, a táj, az itemek mind mind jól néz ki, nem tudnék belekötni egyáltalán. Nekem tetszik a látvány abszolút. Nyilván Béta, éppen ezért voltak olyan területek, ahol még voltak hiányzó elemek, vagy épp nem voltak teljesen kidolgozva (textúra hiány). Volt olyan is, hogy egy havas hegyről mentem le egy alacsonyabban fekvő területre, ahol már volt fű is. Itt nem volt átmenet a két terület közt, hanem mintha csak húztak volna egy csíkot a kettő között. Kisebb grafikai bugok voltak még a Bossoknál, meg a Nekro Blood Golemjénél (ennek alapból lóg a bele, az meg úgy mozgott mint egy propeller :D )
    Annyit még, hogy anno a Diablo 3 esetében az a grafika elég gyengécske volt. A Diablo 4 ebből a szempontból teljesen korrekt, így kell kinéznie ma egy ilyen jellegű játéknak szerintem.

    Hangok:
    Szerencsére ezen a téren szintén bejövős a játék. A zenék teljesen jók, illenek a városokhoz,a különböző területekhez is. A környezet hangjai (havazás, eső, erdős területek, sivatag, mocsár, hegyes területeken a szél felerősödik) szintén hozzák azt amit kell. A skillek hangjai is többnyire jók, van viszont pár olyan is, amik eléggé semmilyenek. pl.: a Corpse Explosion, olyan erőtlen, tompa-halk durranás. Harc közbeni hangok is nagyon jók. Azt a néhány skillt leszámítva, tényleg rendben van a hangzás.

    Térkép:
    A bejárható terület kurva nagy, nem véletlen tettek bele Mountot. Kell is használni, ha esetleg gyorsabban akarsz eljutni A-ból B-be. Teljesen nyílt világú, amivel nekem szintén nincs gondom, viszont az nem tetszik, hogy olyan "Spagetti tésztás" hatása van, ami azt jelenti, hogy kevés sík nagy terület van, ahol kényelmesebb mondjuk egy nagy harcot lezavarni a mobokkal. Tele van sziklákkal, fákkal, egyéb tereptárgyakkal amik miatt szintén leszűkülnek a területek. Rengeteg a dombos, hegyes terület, ahol keskeny szakaszokon lehet közlekedni, pl. hidak, szirtek. Érzésem szerint kicsit túlzásba vitték ezt a részét, mivel ha nem a teljes Mapot nézzük, hanem egy-egy területet, akkor viszont lényegesen kicsinek tűnik a bejárható rész. Van pár olyan terület, vagy zóna ami kifejezetten a World Boss harcokra lett kialakítva. A térkép egyébként még nem volt teljesen végleges, volt néhány terület ami még befejezetlen, főleg a délnyugati részek a térkép szélénél. A térképpel kapcsolatban még írok lentebb.

    Játékmenet, játék mechanika, stb.:
    A harcrendszerbe nem tudok belekötni, eltalálták. Szép folyamatos a mozgás, rendesen olyan érzés, mintha valóban kontaktolnál a mobokkal. Azt az idegesítő villogó effektet, mikor megütsz egy mobot/bosst, szerencsére ki lehet kapcsolni, ez mindenképp pozitívum.

    Maga a játékmenet, kicsit lassabbnak érződik, nincs az az eszetlen darálás, rohanás, ami nem feltétlen baj. Itt megjegyezném, hogy ésszel kell játszani olykor, mert vannak nagyon szopós mobok és hamar fingot lehet fogni, ha nem figyel az ember. Na én teszteltem a pofonokat rendesen, mert rengetegszer meghaltam. Ez köszönhető annak, hogy valóban van nehézsége a játéknak (amit nem bánok, mert ezt vártam is), illetve sajnos annak is, hogy balance probléma is akad bőven. Igaz csak Béta, emiatt nem is veszem fel egetverő hibának, meg eleve a Blizzard híres volt a szar balance-ról. Bár remélem sokat javítanak rajta és nem az lesz mint a 3-ban is, hogy mindig más build a meta a szezonokban, ami önmagában nem baj, viszont az előzőt annyira visszanerfelik, hogy nem lehet ugyanazt a szintet hozni közel sem. A buildekre/skillekre kitérek még külön, mert sajnos itt viszont hiányérzetem van bőven. Egy másik dolog ami nem tetszett a balance-nál, hogy közelharci karakterekkel eléggé szenvedés az elején, de sokszor még később is, mert olyan szinten szednek szét kisebb packok is, a Champion vagy Elit mobok pláne, főleg a Lightning Enchantosok. A moboknál a Lighting affixek brutál mód sebeznek, még megfelelő resist esetén is. Karaktereknél viszont teljesen használhatatlanok a Lightning skillek jelen pillanatban, ezeket mindenképp buffolni kell. A közelharci skillek sebzése is elmarad a ranged skillektől.

    A Mapról kicsit részletesebben:
    Egybefüggő 5 nagy területből áll (Fractured Peaks, Hawezar, Dry Steppes, Kehjistan, Scosglen), ezek szintén fel vannak osztva kisebb területekre vagy megyékre, ha úgy jobban tetszik. Ahogy haladsz a Mapon, nem csak annyit fedezel fel ahol végigmentél, hanem nagyobb részek lesznek láthatóak minél bentebb mész egy adott területen. Célszerű mindent bejárni egyébként, mivel egyrészt vannak elrejtve Shrine-ok egy kék gömbbel a tetején, amik adnak pl. +2 Strength-et vagy Dexterity-t illetve más dolgokat is minden karakterednek, másrészt kapsz frakció pontokat. Ezek a frakció pontok a nagy területek felfedézéséért is és az ott megoldott Questek és Eventek után is járnak. Ha jól emlékszem 5-6 jutalom jár területenként, ha eléred az adott limitet. Tehát mindegyiket fel kell oldani. Ilyenek pl. +1 Skill vagy + 4 Paragon pont, XP, Gold, + 1 Health Poti slotot és talán valamennyi Resource-t is kapsz, de nem emlékszem pontosan. Ez szerintem teljesen jó újdonság. Szintén a Maphoz tartozik, hogy 2 nagy PVP zóna is van, ezek Dry Steppes és Kehjistan. (PVP-ről később)
    Van ahol fel/le kell mászni, vagy épp lecsúszni, esetleg egy fal alatti lyukon átkúszni (Stronghold esetében, de erről majd később), akkor szakadékokat lehet még átugrani illetve kötélen átmászni. Ezeket mind egy a földön levő világító lábnyom jelez.
    Waypointok a városokban vagy kis falvakban vannak csak, illetve a Strongholdok feloldása után is lesznek elérhetőek.
    Még annyi, hogy a Minimap lehetne picit nagyobb is.

    Questek, Eventek és egy újdonság, Tree of Whispers:
    A questeket különösen nem ragoznám, ezek amolyan szokásos keresd meg ezt vagy azt, gyűjtögess, segíts valakinek stb. XP és Gold jár értük, plusz frakció pontok. A térképen Kék színnel jelöli ezeket.
    Eventekből is van többféle. Térképen narancssárga színnel vannak jelölve. Az egyik a Random Eventek, itt is Waveket kell túlélned, vagy segíteni kell valakinek, vagy időre kell megcsinálnod valamit. Ezek ismételhetőek, kimész az Eventhez tartozó körből vagy visszateleportálsz a városba, így mire visszaérsz lehet újraindul az egész. Ezeket spammeltem/spammeltükük többször is főleg az XP miatt, meg ugye a végén kaptuk a ládát amiből esett a Loot. Ezt majd nem tudom, hogy fogják-e nerfelni, mert nem lehetett a végtelenségig resetelni egy adott Eventet, 3-4 alkalom volt talán a legtöbb amikor újraindult. Ha haladsz tovább a Mapon úgy is belebotlasz egy újabba, szóval nincs gond.
    Vannak olyan Eventek is ami kicsit ritkábbak, ezek olyanok, hogy valami lerombolt/zártabb épületeken belül vannak, ezeket meg kell tisztítani, különösebb feladat nincs.
    Helltide Event:
    ezt LVL 50 elérése után, Nightmare szintet feloldva érhető el. 1 óráig tart, utána más területen indul újra. Mindig 2 egymás melletti kis területre terjed ki egy zónát alkotva, mely kap egy vöröses filtert, meteor hullik az égből. Mapon is pirossal van jelezve. Itt az a lényeg, hogy különböző chesteket szór szét a játék, melyeket a mobokból kiütött „Fragment-ekkel” lehet kinyitni (nem teljesen emlékszem a pontos nevére már). Minden ládához más mennyiségű Fragment kell (25-50-75-100-125). Ha egy ládát kinyitsz, azt már nem lehet többször. Ezek a ládák dobnak itemeket illetve craft matikat és Forgotten Soul-t. Utóbbi azért fontos, mert csak Helltide-on belül eshet, sehol máshol. Ráadásul nagyon ritkának számít és fontos a craftinghoz. pontosabban ahhoz, hogy Legendary affixet cserélj vagy adj hozzá egy itemhez. Szóval mindenképp kell farmolni itt is. Van Helltide Boss is egy bogár személyében. Szerintem biztosan nerfelni fogják, mert egyszerűen nem lehet megölni, sokat is sebez. Főleg az a Shadow amit az ugrásainál kinyom magából, olyankor ha benne állsz, nem is lehet támadni. Egyetlen egyszer sikerült megfingatni, akkor is 3-4 másik játékossal együtt, ráadásul meg se érte, mert semmi különlegeset nem dobott a végén. Utána már nem is foglalkoztam vele max 1-2 alkalommal. Amúgy random járkál a zónán belül. Egyébként fontos, hogy ha meghalsz, akkor az összegyűjtött Fragment-ek egy részét is bukod. Volt hogy 120-at buktam. Lehet találkozni más játékosokkal is a saját Realmed-en belül (ezeket a játékosokat is kifejtem majd később), akik kinyithatnak ládákat előled. Ha nem vagy ott, akkor Lootot sem kapsz. Én legalább is így vettem észre, mert a Helltide vége felé nagyon kevás láda maradt és tudom hogy csak párat nyitottam ki csupán. Ugye azt hittem hogy találok egy olyan ládát, amihez kevés Fragment kell, de már nem volt. A végén mindig nullázódik a Fragment, nem viheted át egy másik Helltide-ra őket.
    World Boss Eventek:
    Fentebb írtam, hogy ezeknek van külön területük, ahová más játékosok is becsatlakozhatnak. Talán 10-12 játékos lehet bent egyszerre, ha jól emlékszem. Összesen 3 Boss szerepelt a Bétában. Az egyik már látható volt videóban is, akkor van egy csontvázszerű Boss, illetve a harmadik Boss a Treasure Goblinok világából, de talán ez is szerepelt már videóban. A harc végén XP, Gold, Itemek és crafting matik esnek. Egy-egy ilyen Eventre 30 percet kell várni, de ha végeztünk az egyikkel, akkor nem azonnal dobja fel az újabbat a játék. Ezeket Mapon egy fehér Négyzet ikon jelzi, ha rávisszük az egeret, azt is mutatja, hogy hanyas szintű az adott Boss.
    Tree of Whispers:
    Ha úgy vesszük, akkor ez a Diablo 3 Bounty rendszere átdolgozva. Van egy nagy fa a Fractured Peaks és Hawezar határánál, van Waypoint is ide, elvégre ez egy menedéknek is szolgáló hely. Itt az a lényeg, hogy 10 Whispering Essence-t kell összegyűjteni Eventekből, amiket különböző ikonokkal jelez a Map. Az ikonok három piros árnyalattal vannak ellátva attól függően, hogy mennyi Essence-t kapsz az elvégzésük után. Adhatnak 1-et, 3-at és 5-öt, tehát az 1 Essence a világos piros és így tovább. Az 1 pontosok nyilván a legegyszerűbbek, itt meg kell keresni egy hullát, vagy 25 lelket kell összegyűjteni a mobokból amit egy Altar-hoz kell vinni, lejön egy Champion pakk, vagy pár hullámban támadnak sima mobok.
    A 3 pontos Eventeknél 75 lelket kell gyűjteni, a leidézett mobok is erősebbek illetve van olyan is hogy a jelzett területen ilyen Ceremónia helyeket kell aktiválni, összesen 4-et.
    Az 5 pontos Eventek lehetnek World Bossok (nem mindig tartoznak a Tree of Whispershez). Itt már 125 lelket kell gyűjteni az Altar-hoz, illetve a jelzett Dungeon-ök kitakarításáért is 5 Essence jár.
    Ha összegyűlt a 10 Essence, akkor a Whispers-es ikonok beszürkülnek, nem lehet megcsinálni őket, ezért el kell menni a fához ami feldob 3 lehetőséget amiből 1-et választhatsz. Ezek ugye az item típusok (Helm, Chest, One és Two-handed weapon, Boots stb..) lehetnek, illetve egy Chaos elnevezésű gomb is van, ami véletlenszerűen dobhat bámit. Ha valamelyik gombon Legendary barna színnel írja a szöveget, abból a ládából fixen esik Legendary vagy Unique item. Végülis a Diablo 3 Bounty ládák megfelelői úgymond, csak itt nincs bennük fix item. Crafting matik is esnek, de őszintén, nem vagyok benne biztos, hogy van-e olyan Material, ami fixen ezekből eshet. Sok XP-t is kapunk még.
    Amúgy célszerű a kurzort rávinni az ikonokra és megnézni, hogy mennyi ideig elérhető az adott Whispers event. Volt már olyan, hogy lementem egy Dungeonb-e és a vége előtt járt le az idő, amivel csak akkor szembesültem. Nem örültem neki, mert ez a Dungeon rendszer az egyik legunalmasabb része a játéknak, de ezeket is kifejtem majd.



    Utoljára szerkesztette: SLICK, 2022.12.10. 00:50:55