#91
Erre írtam, hogy az aerodinamika inkább tapasztalati jellegű tudomány.
Adott szárnyprofil esetén ha csak az szárny alatt és felett mozgó levegő sebesség különbségéből fakadó nyomáskülönség keltette erőt nézzük, akkor az a szükséges és tapasztalt felhajtóerő kb 10%-át teszi ki! Pedig ezt tartják ugye a felhajtóerő fő forrásának.
Ott van még ugye a szárny állásszőgéből fakadó a szárny alatt keletkező torlónyomás, illetve a szárny felső felületét lekövető áramlást jellemző Coanda-effektus, ami egyfajta szívóerőt fejt ki. Aztán vannak még a manapság széleskörűen alkalmazott különböző aerodinamikai elemek, amelyek különbőző vertexeket keltenek a szárny/törzs felett (pl LERX).
Helikopterek aerodinamikájához nem értek annyira, de szerintem ott is a lefelé áramló levegő impulzusának kell legalább akkorának lenni, hogy a gép súlyát kompenzálja.