• rigidus
    #53
    Vilagos teddy, en itt az ujsagiros-tuzgolyos-hollywoodos hulyesegre nem reagaltam. A hozzaszolasom lenyege az volt, hogy a talalmanynak bizonyos esetekben van ertelme. Most az hogy az a helikopter langol vagy nem langol vagy a pilotak szilveszteri petardakat dobalnak zuhanas kozben az egy teljesen mas kerdes.

    En azert reagalnek a rotoros felvetesedre is. A ha egy rotorlapat beleutkozik valamibe nem az a legnagyobb problema, hogy a lapat erosebb-e vagy gyengebb mint a test amibe utkozik, netan elnyirja-e vagy sem. Sokkal nagyobb kerdes, hogy a rotorlapatok idoben ki tudnak-e szabadulni a testbol epsegben es a pilota tud-e korrigalni. Ugyanis ha ez a feltetel nem teljesul, akkor teljesen mindegy, hogy a rotorlapatok erosebbek-e vagy gyengebbek. A helikopter szamara a rotor biztositja a felhajtoerot, a geptestet a rotor tartja lebegve, annak a hajtasa a hajtomu altal tortenik. Ez a helikopter testere ellenkezo iranyu forgato erovel hat, ami valamilyen modon egyensulyban van tartva (pl. elleniranyu forotor, farokrotor, farokturbina, stb).

    Tehat, ha a forotor utkozik valamibe es az nem tud szabadulni a testbol, ez az egyensuly felborul es a geptest elkezd az utkozott rotor forgasi iranyaval ellentetes iranyban forogni, (max. 360 fokot) egeszen addig amig az is beleutkozik a testbe. Na most ettol meg annak a helikopternek a forotorja ep lehet, ha az ellentetes forgatoerot a farok biztositotta, akkor utana mar ha kiszabadul a testbol akkor is 99%-ig iranyithatatlanna valik. A maradek 1% az szerencse, gyakorlat es max ima.

    Pont ezert (is) van az, hogy az oroszok pl. szamos mentesi feladatokra is rendszeresitett helikopterjuket kettos forotorral epitettek, mert ha lebegeskor egy ilyen incidens elofordul es megsemmisul a farok, a gepnek nagyobb eselyei vannak egy epseges foldeteresre.