Beszélgetés Buddha tanításáról, buddhizmusról
  • Fbn Lx
    #938
    Buddha már jogosan mondhatta, hogy ezek a dolgok nem léteznek, de számunkra, akik még ragaszkodunk ezeknek a képzeteknek a létezéséhez mert magyarázatainkat erre alapozzuk, még léteznek. Ennek köszönhetően születünk meg újból és újból és gondoljuk azt, hogy ezek, abból kifolyólag, hogy mi újjászületünk, léteznek. A megvilágosodott tudat ezen a láncolaton felülemelkedik. Valahogy úgy érzem, hogy a létezés fogalma nem annyira egyszerű, mint ahogyan elképzeljük. A buddhizmus ezen a téren (is) ugyanazt tanítja, mint amire manapság a kvantumfizika enged következtetni. Hogy nincs objektív univerzum, és ezért objektív létezés sincs, ezt csupán a szubjektív univerzumaink szuperpozíciója adja, amelyek azon pontokon érintkeznek, hogy az egész ne váljon paradoxonná és véletlenszerűvé. Így a szemlélődő természete a legfontosabb.

    Legalábbis nekem ez jutott eszembe a következő történetről. Lehet, hogy nektek egész mást ad.

    Az írástudó Csang-cso tiszteletét tette Hszi-tang mesternél:
    - Léteznek-e a hegyek, a folyók és maga a nagy föld? - kérdezte tőle.
    - Léteznek - felelte Hszi-tang.
    - Nem igaz!
    - Melyik csan mesterrel találkoztál?
    - Csing-san mesternél jártam, és bármiről kérdeztem, azt mondta, hogy nem létezik.
    - Van családod?
    - Feleségem és két gyermekem.
    - Milyen családja van Csing-sannak?
    - Csing-san egy öreg buddha - háborodott fel az írástudó -, ne rágalmazd őt, mester!
    - Ha valaha olyan családi állapotba kerülsz, mint Csing-san, akkor majd én is azt mondom, hogy nem léteznek. Csang-cso fejet hajtott.