• rigidus
    #141
    > Az olbajban érekelteknek miért jó a gazdaságosbann autó? Nem jó.

    Mar miert ne volna az? Ne 1 autoval szamolj hanem millionyival.

    > Ehhez képest nézd meg, hogy egy átlag európai autó mennyit fogyasztott 20 éve és mennyit most...

    Korulbelul egyharmadat. Igy eljutott az auto azokhoz is akik addig csak almodhattak rola, hogy fenn tudjak tartani. Az autogyartoknak tizszerannyi autot kellet gyartani, az olajcegeknek meg 2x 3x annyit kitermelni. Miert nem jo ez nekik?

    Az elmult evek azt bizonyitottak, hogy a cel az volt, hogy az autok minden haztartas szamara elerhetoek legyenek. Ezt Europaban csak igy lehetett elerni, hogy az autok fogyasztasat visszavettek. Az USA-ban miert nem teszik ezt? Mert egyszeruen nem erdek. Ott a gigaszi motorokkal szerelt autok is elerhetok szinte mindenki szamara, mert az olaj toredeke kerul mint Europaban. Anno gyorsan eltudtak terjeszteni, a tomegkozlekedes hirtelen visszafejlodott, igy az emberek kiszolgaltatottak lettek a sajat autoiknak, generaciok nottek fel ebben az uj kulturaban es az lett a termeszetes felfogas is, hogy az auto a mozgas egyetlen "logikus" modja.

    Ezek a belsoegesu motorral szerelt autok osszetett rendszerek, ilyen elterjedt mennyiseg mellett alkatreszek milliardjait kell gyartani hozzajuk. Mit gondolsz miert "olcsok" az autok es miert meregdragak az alkatreszek? Ugyanazert amiert pl. "olcsok" a nyomtatok es mergdragak a tonerek/patronok/festekszalagok. Azert mert ebben van az uzlet, ha a vevo kiszolgaltatott. Azzal, hogy birtokolsz egy adott autotipust, automatikusan kiszolgaltatotta valsz annak a barmely alkatreszigenyere is.

    > Akkor, ha lenne tiszta és olcsó motorja valakinek miért ne dobná piacra.

    Amikor megjelenik egy olyan auto, amely egyszeru felepitesu, az egyszeru felepitesebol adodoan pedig kevesebb a potencialisan meghibasodhato alkatresz is. Az alkatresz/kellekanyag igenye a toredekere csokken. Es mit lehet tenni az ellen, ha valaki eloall egy ilyennel? Hat csak a szokasos modon csirajaban kell elfolytanunk a kezdemenyezest:

    1. Ajanlatot teszek, hogy megveszem a technologiajat.
    2. Megegyezunk az arban (ugye nekem penzem van boven es ez barmennyit meg is er, hiszen a vesztenivalom oriasi)
    3. Megveszem az osszes bejegyzett szabadalmaval egyutt, majd beolvasztom a ceget az enyembe.
    4. Elegansan belehajitom a kukaba az egesz technologiat.
    5. Mindketten jol jartunk. Nekem megy a bizniszem tovabb a regi kerekvagasban, o meg kapott egy halom penzt. A penzt feltehetoen hasonlo kezdemenyezesre fogja forditani (ha mar egyszer bejott), majd visszaterunk az 1 ponthoz.

    Biztosan hallottad mar, hogy a "nagy hal megeszi a kishalakat". Na, hat ez igy tortenik. Nem csak az autoiparban, hanem az egvilagon mindenhol ez zajlik ahol ez a termelesi rendszer mukodik.

    > Ehhez képest a régi cswhszolvák Skodát évente kellett valami gond miatt szervízelni, de az használt 8 éves Opel Astrarát mióta megvan 5 éve, nem kellett egyszer sem komoly szervíz alá vetni.

    Ez egyetlen eset, nem pedig sokszaz, ezer, tizezer, szazezer, millio auto lefutasat szemlelo tanulmany, igy ellenpeldat is konnyu ra felhozni: apam meg mindig a 20 eves Wartburgjat hasznalja, nem is akarja lecserelni. Olcso alkatreszek, egyszeru felepites, megbizhato, mindez viszonylag elfogadhato fogyasztas mellett. Es ez sem mervado, mert ez is csak egy kiragadott pelda.

    Mellesleg nem tul szerencses a pelda amit felhoztal. En egy nyugat-europai orszagban elek, ahol a hasznalt autodtol szinte keptelenseg megszabadulni. Csak a lakasom korul 300 meteres sugaron belul 5 hasznalt autokereskedes van, ugyanazon 5 eves autot itt 1/3-a aron veszed meg mint Magyarorszagon. Az oka egyszeru: mukodik a termelesi modell, az embereket sikerult belekenyszeriteni, hogy 4-5 evesen eldobaljak az autoikat es ujat vegyenek - akar ujabb banki kolcsonre, ami tegyuk hozza a bankoknak kifejezetten jo, tehat a draga, bonyolult felepitesu, egyszeru ember szamara anyagilag elerhetetlen auto nekik IS komoly erdekuk. Gondolod, hogy az ordenari ereju tokejukkel ok sem avatkoznanak kozbe, ha tulzottan alacsony TCO-val (teljes birtoklasi koltseg) rendelkezo jarmuvek kerulnenek a szeles kozonseg szamara elerhetove. Milliardokat buknanak azzal, hogy elveszitik a kamatrabszolgaikat. Es az allamnak vajon jo lenne ha csupa kornyezetbarat auto lepne el az utakat? Akkor milyen uruggyel tudnak kiveti a kornyezetvedelmi adokat? (amit egyebkent nem a kornyezet jobbatetelere forditanak - mint az nyilvanvalo)

    Tehat osszegezzuk: a kornyezetbarat, vagy alacsony koltsegeken uzemelo auto milliardos profitveszteseg az olajcegeknek, autogyartoknak, penzugyi szektornak, az allamnak. Akkor miert neznek olbe tett kezzel, hogy milliardoktol essenek el?