kvp#23
"Most az Atlantis leszállt az Edwards-ra.De a haza szállításnál mi kerül több mint 1millió dollárba?? a Boeing747-be a kerozin?:D vagy a spéci daru kezelési költsége?"
Sivatagban szall le. A penz nagy resze a homok kipucolasa a rendszerekbol. Ezert is utaljak a nasa-s mernokok es technikusok a tartalek leszallohelyet.
"Földi repülőgépként is el kellene neki mennie."
Eltekintve attol, hogy nincs benne inditorendszer, azt ugyanis a kilovoallasba epitettek, amit floridaban hagyott. Mindezeken kivul csak egyszer lehet beinditani a hajtomuveket egy-egy karbantartas elott, tehat elobb szet kell szedni oket a floridai bazison. A hajtomu pedig siman tulmelegszik ha par percnel hosszabb ideig hasznaljak, tehat foldi repulokent max. 15 percet birna ki. Ha ez alatt az ido alatt nem er oda a celhoz (es segedraketak nelkul nem fog), akkor mar csak siklani tud. A kormanyozhatosaga pedig egy repulo teglara hasonlit. A siklo ugyanis egy raktetahajtomuvel ellatott siklorepulo, tehat maximum vitorlazni tudna, arra viszont csak 300 km/h folott kepes amit csak visszatereskor kepes a legkorben elerni.
A siklot sajnos elmereteztek, tul draga lett es nem elegge ujrahasznosithato. Viszont az orion kapszula es az ares rendszer mar kepes a kivatasara. Az egyik ares raketa a szemelyzetet, a masik a szervizmodult es/vagy a holdi leszalloegyseget viszi. Ezt hasznalta annak idejen az apollo/saturn rendszer is. A marsra pedig erdemes inkabb egy egesz urallomast kuldeni, amire elhelyeznek egy par leszallo/felszallo egyseget es hajtomuvet is. Ertelmes ember tobbnyire nem akar egy egesz urhajoval leszallni ha utanna vissza is akar jonni. Szerintem a jo utiterv: urallomas, holdbazis, bolygokozi urhajo, marsi urallomas, marsi leszallas, marsi kolonia. Igy mindig lenne a kozelben egy korabbi bejaratott pont ahova vissza lehetne terni ha valami nem mukodik.