Gaillard#80
Egy autó megvásárlása (új autó esetén több millió) és fenntartása (adó, bitosítás, üzemanyag, szervizelés, javítás, útdíj, baleseti károk fedezése, parkolási díj, stb.) havi min. 50-100 ezer forint. Az emberek hajlamosak csak a benzin költségét számolni. Arról ne is beszéljünk, hogy átalában 1 ember ül az autókban. Sőt a felszíni tömegközlekedést is megöli a sok személygépkocsi. Hiába jár a busz-sávban (nem sok van) a 7-173-as, még ezek a járatok is sokszor feltorlódnak, így az utasok eloszlása sem optimális a járműveken.
A "legszebb" példája az autós társadalomnak a következő: A fővárosból több százezren költöztek ki az agglomerációba, mert ott zöldebb, csöndesebb, tisztább a környezet. Na ezen ingázók jó része nap, mint nap megfójtja a várost a járműveivel és rontja le az itt élők életét. Az már csak sluszpoén, hogy a becsületes (adózó) fővárosiak (köztük a csóró, de becsültes panelprolik) pénzén is akarnak a családi házakból a városba bejáróknak ingyenes parkolóházakat (P+R) építeni a város szélén. Persze a (20-30 v. több milliós, többek közt állami támogatású hitellel megvásárolt) családi házak garázsaiból milliós autókkal ingázók jó része annyi adót és járulékot sem fizet, mint egy TESCO-s árufeltöltő, viszont az evidencia, hogy a becsületes fővárosiak majd megfinanszírozzák a parkolót nekik, továbbá a gyereküknek az iskolát, a város infrastruktúráját, és sok egyebet és viselik a környezeti terhelésüket. (MADE IN HUNGARY)
A legegyszerűbb mindenkinek a másikra mutogatni: a politikus és környezete szétlop mindent, a lakosság egy jelentős része pedig az adó/TB kerülés révén még a saját költségeit sem fizeti meg, nem hogy progresszíven adózna, így a maradék becsületes emberek (a valós jövedelemből élő munkavállalók, egyszerű közalkalmazottak) ennek a két rétegnek a terheit is kötelesek elviselni. (Megjegyzem, szerintem, ha 20%-os mértékű lenne a közteher, még azt sem fizetné be a többség, mert nálunk ez a szokás, az ügyeskedés alapvető tulajdonság.)
De nem is emiatt érintettem ezt a témát, hanem a preferenciák miatt. Én például egy lakótelepen élek és a 10 emeletes házunkban rajtam kívül eddig 1 helyen láttam kicserélve a nyílászárókat, viszont a parkolóban min. 20-30 db 3-tól 10 millió Ft értékig terjedő autó áll. A kicserélt nyílászárók (pár száz ezer forint, amely eltörpül az új autók megvásárlásához és fenntartásához képest) teljesen más konfortot biztosítnak a lakásban, s a fűtési ktg. 30-50% megspórolható lenne. Ám sokan erre áldoznának utoljára, mert mondjuk csalás révén (papíron szegényebb) majd megfizeti ezen költségek egy jelentő részét a költségvetés, azaz a becsületes szomszéd.