A XXI. század művészeti irányzata....
  • Tojesz
    #2
    Az Ebengubanizmus

    Az Ebengubanizmus, mint művészeti irányzat, a 21. század elején jött létre. Két megteremtője Kis Miklós és Ballabás Dániel, mindkettő a műfajban igazán nagyot alkotott. Ők indították és teljesítették ki a műfajt. Az első mű Kis nevéhez fűződik.

    Elég

    Fostam, de barna az arcom
    bár szürkeegér
    hogyha messze ám a tengeri
    soha
    de hisz ez már rég odanyalt
    te sem
    mit mondok neked semmi meszes
    roppant
    de hova ha nincs szaga



    Igazán hihetetlen mértékű gyűlölet árad a műből, ám, a Romantikához hasonlóan, ebben az irányzatban is jellemző az ellentétek jelenléte. A fent említett műben például a gyűlölet mellett megjelenik a féltés, és a gyámolítás is (mit mondok neked semmi meszes).
    A mű lényegében a visszamaradott társadalom bírálata, egy olyan, mélyről jövő iróniával, hogy az, az egész társadalmat hirtelen a földönkívüliekkel is kibővíti ily módon. A társadalom bírálata az első 2 sorban teljesedik ki (Fostam, de barna az arcom
    bár szürkeegér) Az a szó, h fostam, gyermekkori traumákra eredeztethető vissza, és arra, hogy szeretne a költő kiszakadni a burzsoázia elnyomása alól. A barna szín, mint olyan, nem csak hogy leírja külsőleg a szar színét, mély érzelemmel van telítve, konkrétan a halál minél tovább való elodázása a cél. A szürkeegér mint olyan az valójában nem más, mint a hétköznapi nyárspolgárt megtestesítő metafora. A vers, tehát az irányzat első nagy műve. Körülbelül ezzel egy időben Ballabás Dániel is egy hasonló verset fogalmazott meg.

    Variáció 1

    Előttem a tányér, benne makaróni
    meg zseblámpa
    talán ha a fejemre teszem
    megehetem
    de jó lenne ha köcsög dánok
    nem jönnének
    pont akkor, helyette basszameg
    a jegesmedve

    A tészta valószínűleg az emberekre (a tészta alakja, olyan, mint a férgeké) vonatkoztatható, melyek beszennyezik a Földet (paradicsom, itt: széklet) és mindent szeméttel borítanak be: fűszerek. A zseblámpa a napra vonatkoztatható, mely a beszennyezett Földbe fog csapódni, a költő már a jövőképet fogalmazza meg a műben. A költő a fejére akarja helyezni: itt arra vonatkozik, hogy ha királlyá kiáltanák, biztosan megmentené a földet. A megevés szót valószínűleg a költő a megmentés szóval azonosítja. Az utolsó négy sor a költő világbeli megrendültségét és a dánok gyűlöletét fejezi ki (bár a Dánokkal a LEGO-ra, a LEGO-val pedig a gyerekekre is utalhat) vagy a gyerekek gyűlöletét, vagy ha az ellentétekre figyelünk, a gyerekek végtelen imádatát (pedofília) fejezi ki. Ezzel a két versel az irányzatot megteremtik és már majdnem világhírűvé teszik.
    A két mű világossá teszi, hogy a műfaj főleg a társadalmat bírálja, amiért elnyomja az emberek mély költészet utáni vágyát. A stílus a végleteket mutatja a közösségnek, melyben kifejezésre juttatja, hogy mindenkinek tenni kell, azért, hogy a kommunizmus utópiája testet öltsön. Bár a költők nem mondják ki ezt soha szószerint. Sőt Kis egyenesen elhatárolja magát ettől. (De hát kit érdekel, végülis csak egy hülye költő).
    Kis második verse az Ebengubanizmus egyik fő jellegzetességét emeli ki.

    Látásfóbia

    Arcomon a csontos
    Valagamon a pattanás
    mind azt ordítja
    Repked a Bors a határ felett
    mintha messze dobnék
    olyan messze mint a kecske a káposzta
    de a haragja a Földet többet el nem kerüli

    Az, hogy az első két sorban különböző testtájakat ír le a költő, az azt jelenti, hogy metroszexuális, és másra se tud gondolni. Ez visszavezethető a korai korszakára a költőnek. Az ordítás, a határ meg a dobás szó mind a kitörni vágyást fejezi ki, hogy szeretné letörni az akadályokat. A kecske és káposzta népköltészeti elem, ami minden ebengubanista költő furcsa sajátja, és mindez a kitörni vágyással együtt akár azt is jelentheti, hogy magát a népköltészetet képzeli el akadályozó erőnek. És a kitörés egyetlen megoldását a teljes apokalipszisben látja. Tehát a Folklórt rémálomként fogja fel mindkét költő. Ez kiderül Ballabás újabb verséből is.

    Hangok

    A winamp már megint lefagyott
    hogy baszná meg
    mindig entert nyomok
    Shift+Enter helyett
    hogy baszná meg
    ezért előveszek egy körzőt
    és rajzolok vele egy pipacsot

    A költő a Winamp szó alatt a Folklórt érti. Itt arra utal, hogy a Népköltészet már idejét múlt, nem érdekel senkit, csak akadály, melyet a maradiak húznak maguk köré, és egyben a költők köré is. A különböző gombok a költő vágyait fejezik ki. Az Enter az élet. A shift+Enter a halál megfelelője. A költő emiatt az elmaradottság miatt inkább meghalna, semmint hogy éljen, de nem tud mást tenni. A mű vége természetesen ismét ezekre utal. A körző a gyilkolás eszköze, a pipacs pedig újabb népi szimbólum. A költő a körzővel a pipacs (népköltészet) életére törne, azonban kudarcba fullad a cselekvés.
    Az elkövetkező időszakban többen csatlakoztak az Ebengubistákhoz. A kortársak kedvelték ezt az irányzatot könnyedsége miatt, bár sokan a legmélyebb érzelmeket is belevezették. Ilyenre még, a kezdeti időszakból, legjobb példa Kis egyik verse:

    Beteg

    Lelketlen ördög
    nem más mint szemét
    hisz láthatod
    ha szemed nem bűzlik
    szarba dobod
    de hanyatlik már uralma
    mint egy hamis zerge

    A lelketlen ördög lengyel népi szimbólum, lásd: "Hogyan kereste az ördög a pokol nyílását", eme versében a költő a teljes népköltészet ellen foglal állást. A különböző érzékek fokozzák a fenyegető érzést. Az uralma hanyatlik, felfogható afféle ideáljövőképnek, és a költő reméli, hogy ez be is következik. A zerge, mint olyan, a természetet szimbolizálja, ám a hamis jelző a költő negatív véleményét fejezi ki a természet, és a folklórizmus kapcsolatáról. A következő jelentős költő Tajti Dávid volt.
    Első művében már a társadalmat bírálja.

    Mao Ce Carlos

    Előttem a kétszázas,
    Roberto Carlos büszkén néz le róla
    Sok van belőle az országban
    Annyi mint a szemét,
    Vagy mint kínai kisebbség

    A kétszázassal, a költő, a pénz eszközére tekint, és láttatja, hogy nincs is igazán nagy értéke, mert rengeteg van belőle. Roberto Carlos-szal két személyt szeretne egyesíteni. Az egyik a nagy uralkodó, a másik a nagy focista, tehát azt szeretné elérni, hogy a nagy uralkodók a néppel együtt sportoljanak, esetleg együtt focizzanak. A kínai kisebbség kifejezés ellentét, de egyben párhuzam. Hiszen a nagy létszámú kínai nép nem lehet kisebbség, de ha egyszer egy másik országban csak kisebbség lehet, mit tehetne. Tajti ebben a versében arra utal, hogy szeretné, ha a kínaiak uralnának minden országot, mert sokaságukkal minden országot uralhatnak. Összességében, a mindenkori kínai vezéreket arra szeretné kérni, hogy focizzanak a néppel, de ezért a szórakozásért ne kapjanak pénzt, vagy egyéb juttatást. Tehát Tajti, a vers írója, ebben a versben jelentősen bírálja a társadalmat, melyben élnie kell. (Lehetséges, hogy Tajti egy Dzsunkán született, és innen eme vonzódása a kínai néphez.) Mindenesetre költészete ismét egy darabot tett az Ebengubanista irányzat kiteljesedéséhez. A következő vers nála is a folklórizmus ellen szólal fel.a vers címe is kifejezi a mondanivalóját: Az üveghegyen túl

    Magasságtétellel s befogótétellel álmodtam
    De
    Pitagorasz ezt nem hagyhatta
    Ezért
    Köröket rajzoltam az ágyam fölé
    Majd
    Háromszögeket rajzoltam, s rájöttem
    Hogy
    Ez az egész egy hülyeség

    A mű, mint fent említettük, a Folklór ellen szólal fel. Megtagadja, és azt állítja, hogy nem is létezett soha. Ezt az „Ez az egész egy hülyeség” sorokból tökéletesen ki lehet olvasni. A mű kezdete arra utal, hogy mikor még elkezdett a költészettel foglalkozni, a hatóságok (amiket akár a maradi emberek korlátainak is tekinthetünk) felszólították, hogy ne tegye, de ő nem hagyta, nem hagyhatta abba. Erre mutat rá a következő sor: "Ezért köröket rajzoltam az ágyam fölé" Ezzel utal a világ kerek tökéletességére, de megmutatja az ellenséget is: "Majd Háromszögeket rajzoltam" Ekkor eszmél fel, mit is tesz a népművészet a világgal, és a művészetekkel. A mű páratlan alkotás a maga tekintetében, mivel még Kisnél és Ballabásnál is jobban rámutat a Folklór bűnös voltára. Tajti műveivel ezután nem találkozhatunk, mivel eme verse után néhány nappal, felöklelte egy kos a hegyekben. Azonban, művei így is maradandóak, és főleg az üveghegyen túl-lal a művészete csúcsát érte el. A folklórizmus gyűlölete azonban ezután még jobban fellángolt, melyet Kis egy újabb versében fedezhetünk fel.

    Arcomon köpet csorgott

    Messzemenőkig elutasítom
    hogy bármikor is ettem volna belőled
    hisz már akkor láttam tévedésem
    mielőtt egy melegbárban ébredtem
    bárhogy van is
    ez feletébb olyan mint
    egy magzat

    Kis ezt a művet költészete legtermékenyebb korszakában írta. A műben jól láthatóan utal a folklórra, és megerősíti hitvallását, miszerint sosem fajulna arra, hogy folklór elemeket vigyen művébe (elutasítom hogy bármikor is ettem volna belőled). A 3. sorban meglepő fordulatot vesz a mű, a nemességre utal (melegbár), így közvetve utal a francia forradalomra is. Ezt arra használja fel a költő, hogy a folklórt, a francia forradalommal hasonló módon kell eltiporni. Van egy költői vallomás is a műben. "Láttam tévedésem", itt gyerekkorára próbál célozni a költő, mikor tényleg betévedt egy melegbárba Ballabás művészúrral, és arra a következtetésre jutottak közösen, hogy ezt az elfajzást meg kell akadályozni. Ezért szinte egyszerre és közösen megalkották az Ebengubanizmust, melynek vannak hiányosságai, ezt jól tudják, de ezen hibákat az irányzat későbbi képviselői (pl.: Tajti) sikeresen korrigálták/korrigálják.