Új magyar személyautó
  • tomcat1
    #79
    Mivel járunk, ha elfogy a benzin?



    Az autógyárak szinte hétről-hétre mutatják be legújabb gépcsodáikat, amelyek enyhíthetik a gépjárművek környezetre gyakorolt káros hatásait. Számos iparági szakértő szerint azonban még több évtizednek kell eltelnie, mire ezek a technológiák széles körben elterjednek. Addig a meglévőből kell kihozni a maximumot, hogy minél hatékonyabban és környezetkímélőbb módon közlekedhessenek az autósok. Összeállításunkban számbavesszük az alternatív üzemanyagokat, s felmérjük, milyen lehetőségeink vannak bolygónkat kímélve autóval közlekedni.


    1|6


    A Popular Science magazin által megkérdezett autóipari szakemberek szerint annak ellenére, hogy a nagy cégek jelentős pénzeket ölnek a hibrid-, biodízel-, elektromos- és hidrogénmotorok fejlesztésébe, 2050-ig szinte biztos, hogy a benzin és a gázolaj marad a domináns üzemanyag.

    „Jelenleg nincsen tökéletes megoldás, nincsen olyan „ezüstgolyó”, amely egyszere megoldaná az összes, a benzin és dízelmotorok által okozott problémát” – jelentette ki Joshua Cunningham, a közlekedés fenntarthatóságáért és az energiaellátási kérdésekért rendezett Sustainable Transportation Energy Pathways nevű projekt igazgatója. „2050-ig persze a többi technológia is fejlődni fog, azonban egyelőre nem tudjuk, melyik mekkora szeletet tud kihasítani a piacból, mint ahogy azt sem, milyen ütemű lesz a fejlődésük.”

    Az alábbiakban részletezzük az egyes alternatív meghajtási formák előnyeit és hátrányait, valamint felmérjük, milyen esélyük van a benzines autók elleni harcban, amelyek az előrejelzések szerint - csak az amerikai piacot nézve - megőrzik legalább 35 százalékos részesedésüket az egyéb technológiákkal szemben.

    Egy korszerű HDi-dízelmotor röntgenrajza:
    már most elérhető alternatíva
    © Citroën
    Dízel
    Előny: hatékony, már most is elérhető alternatíva
    Hátrány: ez is csak kőolajból készül

    A korábban koszos, hangos dízelmotorok újra reneszánszukat élhetik, ahogy egyre jobban elterjed az alacsony kéntartalmú gázolaj, s ahogy az egyre korszerűbb motorokkal szerelt autókban egyre hatékonyabb szűrő és kipufogórendszerek kerülnek. A Mercedes még az idén piacra kerülő lévő úgynevezett Bluetec modelljeiben például egy újratölthető karbamid-tartály kap helyet, amelynek segítségével a szmog egyik jelentős alkotóelemének számító nitrogén-oxidokat ártalmatlan nitrogénre és oxigénre bontja szét. A Volkswagen, az Audi és a Chrysler már meg is tette az első lépéseket ezen technológia adaptálása felé. A Honda 2009-re fejleszt ki egy hasonló katalizátort, amelyhez azonban nincs szüksége a karbamid-betétre sem.

    Környezeti előnyök
    A tisztább dízelek másik nagy pozitívuma, hogy jellemzően 20-40 százalékkal nagyobb távokat tudnak megtenni egy tankkal többet, mint a benzines autók. Emellett szén-dioxid kibocsátásuk is egharmaddal kevesebb.

    Gazdaságosság
    Bár a dízelmotorral szerelt autók jellemzően drágábbak, a tulajdonosok két-három év alatt „ledolgozzák” a különbséget a tankolások során. A Bluetec motorral szerelt Mercedes E320 hatótávolsága például 40 százalékkal nagyobb, mint a V6-os benzines motorral ellátott változatnak.

    Kilátások
    A tiszta, hatékony dízelmotorokra igencsak megnőhet a kereslet, amit az alacsony kéntartalmú gázolaj elterjedése is elősegít. A következő évtizedben a Popular Science szakértőinek becslése szerint mintegy 20 százalékát hódíthatja meg a piacnak ez a technológia.