Volt eset amikor az egyik SSME-hajtómű hibája miatt az indítás előtt 3 másodperccel kellett leállítani a startot.
1985-ben pedig az STS-51-F küldetésnél az egyik hajtóművet menet közben le kellett állítania az automatikának, de mivel ez a pályára állás kései fázisában történt ezért az OMS hajtóművek segítségével sikerült a pályára állás és a küldetés (abort to orbit).
Leszállópályára visszatéréshez két működő hajtómű kell, ha csak egy marad ép, akkor meg kell várni amíg hangsebesség alá lassul a gép; aztán ejtőernyővel ki kell ugrani .
A shuttle a mentőkabin hiánya miatt sosem lesz olyan biztonságos mint egy hagyományos űrhajó, de tény az is hogy mindkét katasztrófáját végső soron emberi mulasztás okozta.
A Challengernél az O gyűrű hiányosságainak figyelmen kívűl hagyása, a Columbiánál pedig a hőpajzs felszállás utáni ellenőrző és javító képességének hiánya.
Jelenleg viszont szerintem nem a hanyagság, hanem a túlzott aggodalmak (van több más ok is)lassítják a programot.