Fizika 2006
-
Albertus #519 Ezt találtam Einstein relativitás elméletéről, érdemes elolvasni:
"Fényóra mintájára hangóra.. ahogyan AE bakter látta..
Érdemes elolvasni figyelmesen, mert kiderül belőle, hogy mennyire valós az
Einstein - féle relativitás elmélet, amikor hangra alkalmazzuk!
Vegyünk egy 2x330 méter hosszú és 330méter széles vonatot, egyetlen
kocsiszekrénnyel, így a hang a vonattal együtt mozgó levegőben halad a vonaton,
a vonat mellett az állómás rendszerében -- természetesen-- most nem fúj a szél,
azaz áll a levegő az állomáshoz viszonyítva.
A vonat közepén, elején és végén legyen egy-egy nagydob membránja, amely
közül a középsőre az állomás közepénél álló bakter egy nagyot csap amikor
a membrán éppen elötte halad el..
A hang így az állomás rendszerében álló levegőben is halad, valamint a vonat zárt
szekrényében is, mindkét rendszerben v=330 m/s sebességgel.
A vonat haladjon a (sínhez - állomáshoz-) bakterhoz viszonyítva 264 m/s sebességgel.
A hang a vonaton a dobtól a másik fal felé és előre ill. hátrafelé egyaránt izotropikusan
(így átlósan is) azaz v=330 m/s sebességgel halad, majd onnan visszaverődve,
megrezgeti a dob membránját amit a sín mellett álló váltókezelő jól hall..
Nézzük meg, hogy egy másodperc múlva ki, hol és mit hall.
A vonaton előre és hátra valamint a túlsó falhoz elért a hang, ekkorra a vonat eleje
a kezdeti 330 méterről 330+264=594 méterre van a doboló baktertől, a vége pedig
330-264=66 méterre.
Újabb másodperc múltán a túlsó falról visszavert hang is megrezgeti a membránt,
ekkor a vonat eleje +330+2x264=858 méterre van a doboló baktertől.. és a vége
már nem balra hanem jobbra 2x264-330=198 méternél.
Mit hallottak a bakterék, a két másodperc alatt mekkora utat tett meg a hang a vonaton..?
A jobbra mozgó vonaton 2 másodperc alatt visszaverődött a 330 méterre lévő falról és
a 858 méterre lévő váltókezelőhöz megérkezett..
Azaz olyan két db derékszögű háromszögből álló utat tett meg ahol a háromszögek
átfogóján nyílván, mert a vonat rendszerével együtt mozgó levegőben v=330 m/s sebességgel
haladt átlón 330 métert tett meg, és a befogók v=264 m/s -es vonat sebessége miatt 264 méter hosszúak,
Így a bakter elgezdi számolni a vonat szélességét, Pithagorasz alapján:
c^2=v^2+d^2 ebből a "d" a vonat szélessége : d=gyök(c^2 - v^2) = gyök(330^2 - 264^2)
d' = 198 méter és ledöbben mert a vonaton ülők szerint ez a távolság a memrán és a fal között d=330 méter, ezért gondol egyet és megnézi az arányukat amit gammának nevez és g-vel jelöl:
g= 198/330 = 0,6 -ra jött ki ez az arány..
Jééé!! -- kiált fel meglepetésében, mert most veszi csak észre hogy a 198 méteres látszólagos hossz pontosan megegyezik azzal a 198 méteres hosszal, amekkora távolságra van tőle a vonatnak az eredetileg 330 méterre lévő vége ..
Gyorsan kiszámolja erre a 198 méteres hosszra is és csoda: A vonat félhossza 330 méterről 0,6-szorosára
198 méterre zsugorodott.. kontrahálódot!!
Azzel a bakterünk felfedezte a hosszkontrakció jelenségét..
No persze okos bakterünk azon is elmeditált, hogy a vonaton miért mondták, hogy 330 méterre van a túlsó fal,
amikor a bakterünk szerint csupán d'=198 méterre lehetett a fal..
Biztosan kontrahálódott a hossz, akkor az órák is lelassultak!
-- gondolta okos bakterünk és egyből
nekiveselkedett az idődilatáció kiszámításának..
Nyílván ha a 198 méteres hosszot 330 méternek hiszik, akkor a hang sebességének állandóságát
alapul véve, a vonaton az idő is gammászor lassabban múlik.
Különben nem lehetne c=330 m/s állandó..
Nézzük csak! -- gondolta a bakter -- Ellenőrizzük !!
Tehát gyök(2)*330=466,6905 métert tett meg a hang a vonaton ülők szerint 330 m/s sebességgel,
a hossz rövidült a valóságban 280,0143 méterre .. Nyílván a hang a 280,0143 métert t'=280,0143/330=
t'=0,8485 sec alatt tette meg, miközben a vonaton ülők szerint t=466,6905/330=gyök(2) sec volt ez az idő..
Ha igaz az idődilatáció akkor a kettő hányadosa a gammát adja g= 0,8485/gyök(2)= 0,6 ÉS IGEN!!!
Ez bizony a gamma !!!
Tehát van a vonat rendszerében időlassulás ! És az állomás rendszerében a vonat 198 méteres
kontrakciót elszenvedett, eredetileg 330 méteres félhossza valóságos.!
Erre a bakter pirosra váltja a váltót és leméri mérőszallaggal azt a sínt amin a 330 méter
széles vonat elment.. és 330 méteresnek méri a 198 méteres helyett..
Így rájön, hogy az egész csak egy nagy kamu a számokkal és az időkkel.. "