Fizika 2006
  • Albertus
    #519
    Ezt találtam Einstein relativitás elméletéről, érdemes elolvasni:

    "Fényóra mintájára hangóra.. ahogyan AE bakter látta..


    Érdemes elolvasni figyelmesen, mert kiderül belőle, hogy mennyire valós az
    Einstein - féle relativitás elmélet, amikor hangra alkalmazzuk!

    Vegyünk egy 2x330 méter hosszú és 330méter széles vonatot, egyetlen
    kocsiszekrénnyel, így a hang a vonattal együtt mozgó levegőben halad a vonaton,
    a vonat mellett az állómás rendszerében -- természetesen-- most nem fúj a szél,
    azaz áll a levegő az állomáshoz viszonyítva.
    A vonat közepén, elején és végén legyen egy-egy nagydob membránja, amely
    közül a középsőre az állomás közepénél álló bakter egy nagyot csap amikor
    a membrán éppen elötte halad el..

    A hang így az állomás rendszerében álló levegőben is halad, valamint a vonat zárt
    szekrényében is, mindkét rendszerben v=330 m/s sebességgel.
    A vonat haladjon a (sínhez - állomáshoz-) bakterhoz viszonyítva 264 m/s sebességgel.
    A hang a vonaton a dobtól a másik fal felé és előre ill. hátrafelé egyaránt izotropikusan
    (így átlósan is) azaz v=330 m/s sebességgel halad, majd onnan visszaverődve,
    megrezgeti a dob membránját amit a sín mellett álló váltókezelő jól hall..

    Nézzük meg, hogy egy másodperc múlva ki, hol és mit hall.

    A vonaton előre és hátra valamint a túlsó falhoz elért a hang, ekkorra a vonat eleje
    a kezdeti 330 méterről 330+264=594 méterre van a doboló baktertől, a vége pedig
    330-264=66 méterre.

    Újabb másodperc múltán a túlsó falról visszavert hang is megrezgeti a membránt,
    ekkor a vonat eleje +330+2x264=858 méterre van a doboló baktertől.. és a vége
    már nem balra hanem jobbra 2x264-330=198 méternél.

    Mit hallottak a bakterék, a két másodperc alatt mekkora utat tett meg a hang a vonaton..?

    A jobbra mozgó vonaton 2 másodperc alatt visszaverődött a 330 méterre lévő falról és
    a 858 méterre lévő váltókezelőhöz megérkezett..
    Azaz olyan két db derékszögű háromszögből álló utat tett meg ahol a háromszögek
    átfogóján nyílván, mert a vonat rendszerével együtt mozgó levegőben v=330 m/s sebességgel
    haladt átlón 330 métert tett meg, és a befogók v=264 m/s -es vonat sebessége miatt 264 méter hosszúak,

    Így a bakter elgezdi számolni a vonat szélességét, Pithagorasz alapján:
    c^2=v^2+d^2 ebből a "d" a vonat szélessége : d=gyök(c^2 - v^2) = gyök(330^2 - 264^2)

    d' = 198 méter és ledöbben mert a vonaton ülők szerint ez a távolság a memrán és a fal között d=330 méter, ezért gondol egyet és megnézi az arányukat amit gammának nevez és g-vel jelöl:

    g= 198/330 = 0,6 -ra jött ki ez az arány..


    Jééé!! -- kiált fel meglepetésében, mert most veszi csak észre hogy a 198 méteres látszólagos hossz pontosan megegyezik azzal a 198 méteres hosszal, amekkora távolságra van tőle a vonatnak az eredetileg 330 méterre lévő vége ..
    Gyorsan kiszámolja erre a 198 méteres hosszra is és csoda: A vonat félhossza 330 méterről 0,6-szorosára
    198 méterre zsugorodott.. kontrahálódot!!


    Azzel a bakterünk felfedezte a hosszkontrakció jelenségét..


    No persze okos bakterünk azon is elmeditált, hogy a vonaton miért mondták, hogy 330 méterre van a túlsó fal,
    amikor a bakterünk szerint csupán d'=198 méterre lehetett a fal..


    Biztosan kontrahálódott a hossz, akkor az órák is lelassultak!
    -- gondolta okos bakterünk és egyből
    nekiveselkedett az idődilatáció kiszámításának..
    Nyílván ha a 198 méteres hosszot 330 méternek hiszik, akkor a hang sebességének állandóságát
    alapul véve, a vonaton az idő is gammászor lassabban múlik.
    Különben nem lehetne c=330 m/s állandó..

    Nézzük csak! -- gondolta a bakter -- Ellenőrizzük !!

    Tehát gyök(2)*330=466,6905 métert tett meg a hang a vonaton ülők szerint 330 m/s sebességgel,
    a hossz rövidült a valóságban 280,0143 méterre .. Nyílván a hang a 280,0143 métert t'=280,0143/330=
    t'=0,8485 sec alatt tette meg, miközben a vonaton ülők szerint t=466,6905/330=gyök(2) sec volt ez az idő..


    Ha igaz az idődilatáció akkor a kettő hányadosa a gammát adja g= 0,8485/gyök(2)= 0,6 ÉS IGEN!!!
    Ez bizony a gamma !!!

    Tehát van a vonat rendszerében időlassulás ! És az állomás rendszerében a vonat 198 méteres
    kontrakciót elszenvedett, eredetileg 330 méteres félhossza valóságos.!


    Erre a bakter pirosra váltja a váltót és leméri mérőszallaggal azt a sínt amin a 330 méter
    széles vonat elment.. és 330 méteresnek méri a 198 méteres helyett..
    Így rájön, hogy az egész csak egy nagy kamu a számokkal és az időkkel.. "