Fizika 2006
  • shakwill
    #350
    A balhé abból indul, hogy a fosszilis energiahordozók egyre drágábbak, és egyre kevesebb van belőlük. Az energiaátalakítás módja fontos, (belső égésű motor, üzemanyagcella, gőzturbina, etc.) de ennél fontosabb az energia hordozhatósága. A kémiai üzemanyagok tömeg/energia aránya rendkívül jó. Ezért -és mert bőséges készlet !volt! belőle, lettek egyeduralkodóvá a belsőégésű motorok. Az elektromos hajtás sokkal jobb hatásfokú lenne mint a robbanómotorok, (Az is!) azonban az elektromos energia tárolása akkumulátorokkal nagyon rossz hatásfokú (tömeg/energia arány). Ezért az akkumulátorok a fizikai korlátok miatt nem alkalmasak gazdaságos jármű működtetésre, csak korlátozott és speciális területen gazdaságos a használatuk.
    Az átállás az elektromos hajtásra kikerülhetetlen, és be is következik. Az elektromos energia előállítása az autóban történik majd, legvalószínűbb, hogy tüzelőanyag cellákban. Kísérleteznek még MHD (magneto-hydrodinamikus generátorokkal) is, de a tüzelőanyagcella reálisabb út, noha ezek is drágák még, azonban a fejlesztésnek tágak a fizikai (kémiai) korlátai,-nem úgy mint az akkumulátoroknál. Az adott tömegre eső legmagasabb energiatartalma, pedig a hidrogénnek van. Üzemanyagként való tömeges alkalmazását (kissé módosított Otto motorban is elégethető, de valószínűleg üzemanyag cellákban "égetik" majd el.) nehéz kezelhetősége, illékonysága és robbanékonysága(durranógáz, balesetveszély) korlátozza. Mélyhűtött állapotban, folyékonyan szállítható és tárolható gazdaságosan. Ezért lehet, hogy nem tiszta hidrogént, hanem valamely vegyületét pld: hidrazin (az is meleg pite.) vagy szénhidrogént gyártanak belőle.
    Tehát a diskurzusunk alapját képező hírben az a fontos, hogy reményt ad egy olcsón és korlátlan mennyiségben előállítható energiaHORDOZÓ tömeges gyártására, és ezen módon függetlenedhetünk a környezetszennyező és kifogyóban lévő, ráadásul egyre drágább fosszilis energiahordozóktól. Persze, ha a hidrogéngyárat energiával ellátó erőművet szénnel, olajjal, vagy gázzal fűtik, ott vagyunk ahol a part szakad. A fissziós (hasadásos) atomerőművek is elég cinkesek a több százezer éves lebomlási ciklusú sugárzó szemetükkel. A legjobb megoldás majd a fúziós (Jéé ez is hidrogénnel működik!) erőmű lesz. Aminek az áramával hidrogént gyártunk majd, (talán ötven év múlva) és ezzel a hidrogénnel dzsal majd a jampec a 800 lóerős dragszterével...