Fizika 2006
  • ZilogR
    A fontos a végén van, olvasd el! :D

Én a nagyon amatőr és erősen laikus vagyok.
    Ezzel a témával kapcsolatban a következő első gondolataim voltak:

Ez két külön részből összerakott elmélet:
    1.) Ha valamit meg akarok vizsgálni, ezt megtehetem-e úgy, hogy nem változtatok annak azon az állapotán, amit mérni akarok?
    2.) Nehéz lenne olyan modellt alkotni, ami leírja ezt a jelenséget, mi lenne, ha olyan modellt csinálnék, ami valószínűségekként írja le a dolgot, hiszen úgy érzem az én világomban, hogy 1.)-re NEM a válasz.

Olyan ez, mintha lenne egy edényem, amiben van egy kis kék festék beleszáradva (ez a "valószínűség/bizonytalanság" a modellben), ha ebben az edényben keverek festéket, mindig kicsit kékes árnyalatú lesz, bármit csinálok:

Ha olyan modellt használok egy jelenség leírására, amely eleve valószínűségi modell, mindig lesz ebből eredő hiba, amit meg akarunk magyarázni, pedig csak a modellt kellene megváltoztatni - persze ez a bonyolultabb -> lásd a példámat a végén és fogod érteni!

Heisenberg egy olyan korban alkotta meg ezt a modellt, amikor nem volt lehetőség nagy kapacitású számítógépek előállítására. Ebben a korszakban valszeg több olyan modell is létezett, ami a diszkrét jelenség leírás helyett a könnyebben számítható és kezelhető statisztikai modelleket választotta. Ha Heisenberg kora előtt lett volna digitális számítógép, talán nem ilyen lenne ma a fizika.