• [NST]Cifu
    #44
    Az F-18 elődje egy F-17 nevű gép volt amiből ha jólemlékszem 1 darab készűlt a prototipus, de csufosan megbukott minden téren, alapvető teszteken elvérzett, ezután pár évig csend, aztán valaki fantáziát láthatott benne mert 77 vagy 78 környékén újbol elövették a terveket és teljesen átdolgozták, de a gép optikailag csak keveset változott kicsitt tömzsibb lett, ha ma valaki látna egy F-17 -et azthinné hogy F-18 annyira emlékeztet, ugyhogy a Hornett csufosabban kezdte mint az F-14, azonkivűl meg az alap F-18 sem egy kiemelkedő gép, nemvéletlenűl jelent meg a superhornett.

    Az YF-17 és az F/A-18A/B között azért elég sok különbség van, az YF-17 egy szárazföldi bázisú könnyű légifölény vadászgépnek készült, az F/A-18A/B viszont egy minden időjárási körülmények között használható, repülőgép-hordozó fedélzetéről üzemeltett többcélú vadászgép. A haditengerészet amúgy éppen azért "kergette" ezeket az elvárásokat, mivel a hordozók fedélzetén 5 különböző vadászgéptípus volt rendszerben akkoriban (A-6, A-7, F-4, F-8, F-14), ami egyfelől logisztikailag nem egy túl kellemes állapot, másfelől taktikailag sem jó felállás, mert ha például sok légi célal kell szembenézni, akkor az A-6, A-7 gépek gyakorlatilag hasztalanok voltak, míg ha tűztámogatást kellett nyújtani, akkor az F-8 és F-14 gépek nem értek sokat. Egy könnyen karbantartható, egyszerű, de nagy teherbírású gépet akartak. Meg is kapták az F/A-18 személyében.

    A Super Hornet egy kicsit más tészta. Nagyobb hatótávolságot akartak, nagyobb fegyverterhelést és modernebb fedélzeti elektronikát. Ezt már nehéz volt az adott sárkányszerkezettel biztosítani, ezért egy teljesen átdolgozott gépet adott át a Boeing.

    ...ne felejtsük el hogy az F-117 is agyonhalgatták, habár 80 elött már szépszámmal repültek vele, 90 környékén mutatták be elöszőr nagyközönségnek...

    Amerikában kissé másképpen működnek a dolgok. Ott mindenről pontos adminisztrációt vezetnek, olyannyira, hogy még a hidegháborúban megszerzett MiG-21-eseknek is kreáltak egy külön típusjelzést (YF-110), mivel mégse írhatták be biztonsági okokból a pilóták kartonjára, hogy MiG-21-essel repült ennyi és ennyi órát. Utólag aztán valamikor nyílvánosságra hozzák ezeket a titkokat, egészében vagy részletekben, de a lényeg, hogy ha nyílvánosságra kerül, akkor (természetesen bizonyos keretek között) mindent meg lehet tudni a gépekről. Amikor az F-117A körüli titkolódzást némileg oldották, még a gép makettjainak a teszteléséről készült fotók is nyílvánosságra kerültek.
    Az első F-117A gép egyébként 1981-ben szált fel, így 1980 elött nem repülhetett a gép sehogy, főleg, hogy a gép megvalósításáról csak 1978-ban döntöttek.