Minden, ami mountain bike. Márkák, túrák, versenyek, események, sztorik és csak úgy.
  • Gabo
    #1403
    No akkor Én is belekotyogok egy kicsit.

    A női bringák ma már nem csak női vázat jelentenek. A két nem között akad jó néhány anatómiai különbség. Karhossz, lábhossz, medence szélessége, stb..
    A női bringák váza általában ugyan azon méretben kicsit rövidebb, mint a férfi változat és sokszor a felső vázcső ejtése is kicsit erősebb. Ezen kívül rövidebb kormányszárral és női nyereggel szerelik őket.
    Szerintem ha úgy döntesz, hogy mégis férfi bicot veszel, a nyerget akkor is érdemes egy női nyeregre cserélni. Sokkal kényelmesebb és biztosabb támasztást ad az ülőgumóknak. Ha pedig túl hosszúnak érzed a bringát, akkor a kormányszár rövidebbre cserélése segíthet.

    Monti vs. Trekking
    A montik alapvetően még belépő szinten is erősebb felépítésűek, mint a trekking bringák. Egy montit általában gond nélkül alkalmassá lehet tenni városi használatra, ha alacsonymintázatú (semmi-slick) vagy sima (slick), keskeny gumikat raknak rájuk. Vagy akár hosszabb csomagos túrákra is normális sárvédővel és csomagtartóval felszerelve.
    Ugyan akkor ott marad a lehetőség arra is, ha kicsit keményebb útvonalon szeretnéd használni őket. Jobban lehet helyezkedni rajtuk. Szélesebb, ballonosabb gumikkal jobban kapaszkodnak és kevésbé érezni az út egyenetlenségeit.
    A trekkingek ezzel szemben kicsit öszvér gépnek számítanak. Kicsit mindenre alkalmasak, ebből adódóan aztán sehol sem nyújtanak kiemelkedőt. Általában valamivel felegyenesedettebb üléspozíciót kínálnak, de nagyobb tempónál ezért a magasabb légellenállással fizetsz. (20 km/ó felett a tekerésbe fektetett erő jelentős része a légellenállás leküzdésére fordítódik.)
    A bringák alkatrészei között is elég jelentős különbség van. Az mtb-k általában erősebb, strapabíróbb alkatrészekkel vannak szerelve, ráadásul elég széles alkatrész kínálat áll rendelkezésre hozzájuk, hogy mindenki megtalálja az egyedi igényeinek leginkább megfelelő felszereltséget. (Egy jó váz esetén így mindig van lehetőség a későbbi fejlesztésekre.) A trekking bringákra általában komfort kategóriás alkatrészek kerülnek. Ezek moderált használatra ugyan megfelelnek, de komolyabb sport célokra már kevésbé. Túl rugalmasak és kevésbé bírják a terhelést.

    A telokról...
    A belépő szintű 20-40k telókról annyit érdemes tudni, hogy a merevvillánál alig jobbak.
    60-80k körül kezdődnek azok a villák, amiket már valóban teleszkópnak lehet nevezni. Kellően finom a mozgásuk, jól beállíthatóak és rendesen végzik a dolgukat.
    A trekking telók általában az egyszerűbb, olcsóbb világ közé tartoznak. Egy kis kényelem növelésnél többet nem érdemes elvárni tőlük.

    Váz anyagból az alumínium és ötvözetei a preferáltak. Könnyű, nem rozsdásodik. Viszont rossz szokása, hogy minden rezgést továbbit a kerekektől az ember feneke és karjai felé. Ezért nem ártanak a kicsit szélesebb, ballonosabb gumik. Ezek rengeteg rezgést elnyelnek.

    Alkatrészek
    Ha a fentiek alapján sikerült kitalálni, milyen vázat szeretnél, akkor érdemes a bringa alkatrészeit szemügyre venni.
    A Shimano Acera, Alivio szettje hobby használatra, alkalmi túrázásra már bőven megfelelő. (A szett itt most magában foglalja a váltókat és a hajtóművet, hajtókarokat is.)
    Ha kicsit komolyabb felhasználás a cél, akkor viszont a Sihamno Deore szett alá menni nem érdemes.
    A kerekek szintén fontosak. Ezek nem árt, ha erősek és könnyűek. Ma már alap követelmény a dupla falu alu felni, ami nem árt, ha a ülőfuratoknál szegecselt. Minél erősebb egy kerék, annál ritkábban lesz szükség centrírozásra. A kerekek, de sokkal inkább a gumik súlya pedig azért fontos, mert minden elindulásnál ezt kell lendületbe hoznod, megálláskor pedig megfékezned.
    Ezen kívül a gumik mintázata is fontos. Aszfaltos használatra semi-slick jellegű gumikat érdemes választani. Vegyes aszfalt, terep használat esetén olyat érdemes keresni, aminek a futófelületének közepén egy vezető él vagy mintázat fut végig. Ezek jó kompromisszumot jelentenek a gördülési ellenállás és a kapaszkodás között. A kevláros gumik könnyebbek, viszont drágábbak is. Minden esetre a legolcsóbb és leginkább érezhető tuning egy bringán könnyebb gumikat feltenni.
    Fékekből a megfizethető legjobbat kell választani. (Abban az esetben ha van választási lehetőség.)

    A márkákról
    A Magellán magyar, megbízható, jó ár/érték arányú bringákat készít. A saját házimárkájuk (BikePositive vagy B+) szintén egész elfogadható.
    Az Author cseh illetőségű. Szintén elég jó ár/érték arányú bicok kerülnek ki tőlük.
    Kelly's megint nem rossz márka.
    A Rock Machine-t ugyan nem ismerem, de az általad belinkelt bico nem tűnt rossznak.
    A Giant és a Merida a világ legnagyobb gyártói közé tartoznak. Sok más cégnek is ők gyártják a vázait, gyártástechnológia terén tehát elég előkelő helyen állnak. Az ő gépeik között is érdemes nézelődni.

    A bringák árfekvéséről
    A fentiek alapján már talán el tudsz igazodni a bicok között és talán könnyebben meg tudod ítélni melyik jó vagy jobb.
    50-60k körül a belépő kategóriát találod. A corabájkoknál és más kerékpárnak látszó tárgyaknál egyértelműen jobbak.
    100k felett kezdődnek a sport használatra és komolyabb túrákra is alkalmas bringák.
    200k felett pedig a versenyzésre szánt modellek illetve a belépő szintű össztelós gépek kezdődnek.
    Egy jó tanács: Ne sajnáld a pénzt egy megfelelő minőségű bringa megvásárlásához. Hosszútávon bőven megtérül az ára a kevesebb probléma és a biztosabb, pontosabb működés formájában.

    Kiegészítők
    A testi épséged védelme szempontjából a legfontosabb egy jó minőségű, kényelmes, jól szellőző, könnyű sisak. (Erről még hosszan lehetne írni...)
    Kesztyű sem árt, hogy egy esetleges esés esetén ne a tenyeredet horzsold szét. Ráadásul a rajtuk lévő frotir rész a veríték törölgetésére is hasznos. Illetve izzadt tenyér esetén is biztos fogást ad a kormányon. A párnázásuk pedig csökkenti a tenyér idegein a nyomást.
    Bringás szemüveg. (Szándékosan nem egyszerűen napszemüveget mondok.) A jó sport szemüveg véd a portól, az ízeltlábúaktól és esetleg az ágaktól is. Nem árt ha cserélhető lencsés vagy fényérzékeny. Így az adott fényviszonyokhoz lehet igazítani. (Szürke lencse verőfényes napsütéshez, sárga ködös, borongós időhöz, átlátszó estére.)
    Megfelelő cipő. A talp gumírozása és mintázata kapaszkodjon csúszásmentesen a pedálhoz. Terephasználat esetén az orr és a sarok legyen megerősítve, nehogy egy sziklán elrúgd a lábujjaid. A felsőrész legyen kellően jól szellőző.
    Bringás szerkó. Ha a biciklizést sportként szeretnéd űzni, akkor előbb-utóbb a megfelelő ruházat beszerzése is szükséges lesz. Ha 15-20 km-nél hosszabb útra mész, akkor már értékelni fogod a megfelelő ruházat kényelmét. A nyári szerelés jól szelőzik, elvezeti a verítéket és gyorsan szárad. A pamut felejtős. A ruha varrásai akkor jók, ha nem dörzsölik a mozgó részeidet. (A simulós bringás szerelést, pláne jó alakú hölgyeken nagyon nagyra tudjuk ám értékelni! ;o) ) Hűvösebb, hideg időben jöhetnek a polár és windstopper anyagok. Nyirkos, esős időben a lélegző anyagból (goretex és társai) készült dzsekik és esőnadrágok. Hosszabb túra esetén érdemes rétegesen öltözni.
    A cuccaidat gondolom cipelni is akarod valahogy. Egynapos túrákhoz egy jó minőségű, kényelmesen testre szabható bringáshátizsák lehet jó választás. Bár a legalapvetőbb holmikat a bringás mez zsebei is el tudják nyelni, vagy esetleg övtáska is megfelelő lehet. Nem túl rázós túra esetén kormánytáska is elég lehet. Többnapos, hosszabb túráknál, vagy nagyobb mennyiségű holmi esetén jöhetnek szóba a csomagtartóra rögzíthető bringás táskák.

    Ha lenne még kérdésed, ne kímélj!