• f2d
    #150
    Steel Beasts Pro PE


    Az eSim Games jóvoltából 2000-ben Steel Beasts néven megjelent egy harckocsi szimulátor, ami a megjelenésekor mindjárt az év szimulátora lett. Az eSim Games (www.esimgames.com) egy katonai tréning-szoftverfejlesztő vállalkozás. Székhelye Kaliforniában és Hannoverben van, csapat magját négyen alkotják, de valójában egy nagy nemzetközi csapat gyakorló harckocsizókkal. A Steel Beasts igencsak rétegjátéknak mondható az összetettsége és magas szintű realizmusa miatt, ugyanis elsősorban kiképző program. Erről árulkodik a szoftver felhasználóinak névsora is, többek között kiképzésre alkalmazza a West Point katonai akadémia, Ausztrália, Dánia, Finn ország, Hollandia, Norvégia, Spanyol ország, Svéd ország és a Kanadai légi erő is. A játékhoz igencsak komoly perifériákat is vásárolhat az ember, például az AFV Sim PC-khez kifejlesztett USB-s kiegészítőit: irányzó és parancsnoki kontrollerek Leopard 2-höz és Abrams-hez.
    A szakmailag elismert és sikeres első rész után a fejlesztők a folytatást három részre osztották:
    - SB Professional egy katonai gyakorlóprogram, amiben van térképimportálás és instruktor mód, elsősorban hálózati tréningekhez, ez csak hadseregek számára elérhető.
    - SB Pro PE (personal edition) az előbbi személyi változata, katonáknak úgymond otthoni szórakozásra, gyakorlásra, ami mindenki által megrendelhető a fejlesztőktől 125$-ért.
    - Az SB2 pedig hétköznapi játékosok számára fog megjelenni, meglehetősen leegyszerűsítve az SB Professional-hoz képest, de ennek megfelelően az ára sem ahhoz fog hasonlítani.
    Egy szép napon úgy döntöttem, hogy kerül amibe kerül nekem az SB Pro PE kell. Megrendelés után 4-5 nap múlva a játékot kézben tarthattam. Nézzük csak, hogy 125$-ért mit is kaptunk. Ami kézzel fogható az nem túl sok: egy darab CD, egy 96 oldalas felhasználói kézikönyv és egy USB hardverkulcs. Nekem személy szerint az első rész a kedvencem volt, és sejtettem, hogy a közel 28 ezer forintot nem a materiális dolgokért kellett leszurkolni.
    A kézikönyv egyik fele foglalkozik csak magával a programmal, a másik felében pedig olyan érdekes dolgokról olvashatunk, mint például a harckocsik lőszer javadalmazása (APFSDS, HEAT, stb.) vagy a páncélzat technológiája (kompozit páncélzat, NERA, Kontakt-5 ERA, stb.), és még sok minden másról. A kézikönyvön kívül kapunk még rengeteg dokumentumot a programhoz elektronikus formában is, itt találhatunk olyan érdekes olvasmányokat is, mint a 400 oldalnál is terjedelmesebb Battlecat Tacsop.
    A programot feltelepítve a winchester-ünk tároló kapacitásából körülbelül 1,3 GB-ot foglal el, de ez a méret az idő múlásával nőhet. Ugyanis a játék a Dokumentumok könyvtárban létrehoz egy eSim Games könyvtárat amibe a különböző mod-okat, új pályákat, textúrákat lehet bemásolni. Ennek köszönhetően az első rész küldetéseit is újra játszhatjuk 1280x1024-es felbontásban és 3D-s környezetben. A játékot elindítva egyből szembe tűnik, hogy a menü az előző részhez képest semmit nem változott, csak a háttér képet cserélték le és a verzió szám növekedett.
    A főmenüből elérhetjük az oktató részt. Ahol begyakorolhatjuk az irányzó a parancsnok és a harckocsi vezető különböző feladatait. Aki nem játszott a program előző részével azoknak nem árt ezzel kezdeni a játékkal való ismerkedést. Itt megtanulhatjuk, hogy hogyan kell a ballisztikus computert használni, és azt is, hogy ha ez nem működik miként tudjuk bemérni az ellenséget. Valójában itt minden célzást és felderítést segítő műszert kipróbálhatunk és begyakorolhatunk. Elsajátíthatjuk még a tüzérségi támogatás kérését, a páncélos és gépesített lövész egységek irányítását. A gyakorlás során alaposan megismerkedhetünk a következő páncélosokkal: Leopard 1A5, Leopard 2A4, Leopard 2A5, M1A1(HA) Abrams, M2A2 Bradly. Ha már mindent alaposan begyakoroltunk, akkor kipróbálhatjuk magunkat élesben.
    A játék nem túl sok küldetést tartalmaz alapból, de ezt orvosolja a nagyon aprólékos küldetés-szerkesztő és a térkép-szerkesztő, ahol akár a harckocsik által használt lőszer típusát és számát is mi határozhatjuk meg. A küldetés-editor a NATO által használt szabvány jelöléseket alkalmazza. A két szerkesztő segítségével bármilyen helyzetet lemodellezhetünk, még akár saját környezetünk lerohanását vagy visszafoglalását is. De ha nincs kedvünk a taktikai térképen szöszmötölni, akkor az internetről is tölthetünk le mások által elkészített hadszíntereket (www.steelbeasts.com).
    A Steel Beasts Pro PE is tartalmaz hálózati és internetes játéklehetőséget. Hálózatban egyszerre nyolcan játszhatunk maximum. Ilyenkor akár egy harckocsiban tevékenykedhet a parancsnok és az irányzó, de ha ahhoz van kedvünk, hogy külön egységeket irányítsunk, akkor azt is megtehetjük.
    Az előző résszel összehasonlítva a játékot, a legnagyobb változást a grafikán vesszük észre, ugyanis a 640x480-as 2D-s képünk akár 1280x1024-es 3D-sre is változhat, mindez úgy, hogy az 5000 m feletti látótáv is megmarad. A használható járművek száma is kibővült, az első részből már jól ismert Leopard 2A4 és M1A1(HA) Abrams mellett most már Leopard 1A5-be, Leopard 2A5-be vagy egy M2A2 Bradly-be is beülhetünk, de ha kedvünk tartja, akkor akár ASLV25-öst, M113A3-ast vagy akár egy Humvee-t is irányíthatunk. Az ellenség arzenálja is bővült, legfőképp említésre méltó a légierő megjelenése egy Mi-24D Hind képében. Szerencsére a hangok maradtak a régiek, amik kimondottan hangulatosak és hátborzongatóan realisztikusak. A játékban a lövedékek fizikája, a harcjárművek sérülés modellezése is egy picit fejlődött, de ezzel az első részben sem volt semmi gond. Most már irányíthatunk huzalvezérlésű páncéltörő rakétát is egy infravörös fényforrás segítségével 3200 m-ig. A lézertávmérő, stabilizátor, ballisztikus computer, stb. működése maradt a régi jól lemodellezett, viszont a hőképelemző hatékonyságát sikerült normálisan belőniük az előző részhez képest.
    A játék hardverkövetelménye közepesnek mondható, tapasztalataim szerint maximális grafikai beállítások mellett 1280x1024-es felbontáson egy mai átlag gépen röccenés mentesen elfut. Az igazi játék élményhez nem árt még egy joystick, de jó kézügyességgel rendelkezők egérrel is elboldogulnak.
    Összegezve az eddigi tapasztalataimat a programmal kapcsolatban azt mondhatom, hogy akik az előző részével meg voltak elégedve azok nem fognak csalódni a Pro PE-ben sem. Akik viszont most veszik kezükbe először ezt a játékot azok számítsanak egy kőkemény szimulációra, ami hosszútávon remek szórakozást tud nyújtani annak aki kitartóan gyakorol. Ez a játék sem bugmentesen jelent meg, rengeteg apró idegesítő kis hiba maradt benne, ezt hivatott orvosolni a fejlesztők oldaláról letölthető méretes patch, ami nagyon ajánlott mindenkinek.
    Kitartó tréningezést és jó tankvadászatot mindenkinek, aki belevág ebbe a hardcore szimulátorba. Fire at will!


    f2d