• Tuvok #890
    Az OTP pénzeli a MÁV diszkont-vonatait
    2006. március 14.

    Kedden az OTP Bankot hirdette ki győztesnek a MÁV a Bombardier Talent típusú villamos motorvonatok finanszírozására kiírt pályázatán. Mint arról az mfor.hu korábban beszámolt, a német-kanadai vonatgyártó cég még januárban kereste meg a vasúttársaságot rendkívül kedvező, ámde csupán rövid ideig érvényes ajánlatával.

    A MÁV ZRt. hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében 15 bank részére küldte meg felhívását a tíz Talent motorvonat beszerzésének finanszírozására. A március 9-i határidőre három ajánlat érkezett. A MÁV feltételeit mindenben teljesítő ajánlatot az MKB-KfW alkotta konzorcium és az OTP Bank nyújtott be.

    A szerződéses tárgyalások után a két ajánlattévő március 13-án benyújtotta kötelező érvényű dokumentumát. Az ugyanezen a napon lefolytatott ártárgyaláson az OTP Bank adta a legkedvezőbb ajánlatot, derül ki a MÁV sajtóközleményéből. A finanszírozó bank kiválasztásával biztosított a motorvonatok beszerzésének pénzügyi háttere. A vasúttársaság az OTP-vel a hitelszerződést legkorábban a szállítási szerződéssel egyidőben kötheti meg.

    Mint arról korábban beszámoltunk, a Bombardier január 27-én finanszírozási és szállítási szempontból is rendkívül kedvező ajánlattal kereste meg a MÁV-ot. A német cég áprilisra két vonat leszállítását vállalta, utána pedig havonta egy-egy szerelvényt adna át a vasúttársaságnak, feltéve, hogy márciusig megvásárolja azokat. A gazdasági tárca valószínűleg még a választások előtt bejelenti, hogy áprilistól folyamatosan állítja majd forgalomba a szerelvényeket az elővárosi szakaszokon.

    A társaság indokai szerint a Bombardier ajánlata rendkívül kedvező, csak rövid ideig érvényes, így azt a szolgálatra alkalmas eszközök hiányával küzdő vasút nem szalaszthatja el. Érvelésük szerint a Talentok forgalomba állítása költségmegtakarítást és utasszám-növekedést eredményezne. Az esztergomi vonalon közlekedő Siemens-vonatok megjelenése legalábbis 20-25 százalékkal növelte a vonattal utazók számát.

    A MÁV a konkurenseknek is felkínálta a "gyorstenderen" való részvételt. Február 2-án az Alstomnak, a Siemensnek és a Stadlernek címzett levelében közölte: amennyiben képesek a németekéhez hasonló pénzügyi, szállítási és technikai paraméterekkel rendelkező ajánlatot felmutatni, akkor azt legkésőbb február 8-ig jelezzék. A szokatlanul rövid felkészülési határidő miatt azonban egyik cég sem kívánt élni a lehetőséggel.

    A Bombardier az osztrák vasútnak (ÖBB) szánt szállítmányból emel majd ki tíz Talent-vonatot a MÁV részére. A korábban a vetélytársak által aggályosnak ítélt üzletnek már csak a Közbeszerzési Döntőbizottság parancsolhatna megálljt. A MÁV a vételről tájékoztatta a testületet, amely erre mindeddig nem válaszolt.

    figyelonet.hu