• [NST]Cifu
    #122
    De most akkor a CEV SLI OSP QNH STB vagy akármilyen lehetőleg 3 betús rövidítésű NASA projekttel kapcsolatos belinkelt Lockheed tanulmányban szereplő szerkezet vajon a kis személyszállító járművőn kívül és attól függetlenül képes e teherszállításra?

    A teherszállítást másképpen oldják meg, hordozórakétákkal jutattják fel a szükséges modulokat, ha pl. az ISS-nek lesz valamire szüksége, akkor egy Progressz-szerű személyzet nélküli teherszállító modult (képzelek én el). A rendszer modulszerűsége abban mutatkozik meg, hogy a CEV Crew Transfer Vehicle (CTV - vagyis a személyszállító modul) képes hozzácsatlakozni a feladathoz szükséges modulhoz. Ha például egy űrbéli kisérletről van szó, akkor egy lakomodult és egy műszaki modult csatlakoztatnak hozzá (ezen modulok valószinüleg 1x használatosak, én lent ezt kifogásoltam). Ha a Holdutazás a cél, a CTV-hez egy nagyobb lakómodult csatolnak, egy gyorsítómodult (a holdkompal a Holdkörüli pályán találkoznak).

    De ezek csak elképzelések. A helyzet ugyanis az, hogy 2005 Június 13.-án a CEV első fázisa lezárult, és kiválasztották a két végső pályázó csapatot, mely a Lockheed Martin, illetve a Northrop-Grumman & Boeing által vezette konzorcium. A terv szerint 2006 elejére ki kell dolgozniuk a személyszállító modult és a hozzá való indítóeszköz, illetve a Föld körül összeállítható Hold-űrhajó terveit.

    A két csapat egyébként eléggé érdekes összeállítású:

    1.: Northrop Grumman, Boeing, alvállalkozók az első szinten az Alenia Spazio, ARES Corporation, Draper Laboratory és az United Space Alliance

    2.: Lockheed Martin, alvállalkozók az EADS SPACE Transportation, United Space Alliance, Honeywell, Orbital Sciences, Hamilton Sundstrand és a Wyle Laboratories.

    Az érdekes az U.S.A. (United Space Alliance), amely a Lockheed és a Boeing közös cége, amely az űrsiklót is üzemelteti - és mindkét csapatban szerepel...
    [center]

    A Lockheed CEV CTV a hold-misszió modullal.
    [center]
    Illetve a viszonylag kisméretű személyszállító egység meghibásodás esetén képes e bármikor az indítás során levállni a szerkezetről?

    Fogalmam sincs. Egyelőre csak elképzelések szintjén ismertek a CEV aspiráns tervek. Ezekben (legalábbis én eddig) nem olvastam ezen részletekre kiterjedő meghatározást. A fantáziarajzokon nem szerepel mentőtorony (aminek alkalmazását ez esetben semmi sem akadályozná), de azokból mélyenszántó következtetéseket levonni azért nem szabad. 2006 elején várható, hogy a kiválasztják melyik konszern fogja elkészíteni az CEV rendszert, és leghamarabb 2010 körül történhet meg a legelső fellövés (az eredeti tervekben még 2014 szerepelt céldátumként, csak időközben kissé felgyorsították a folyamatot, mivel az űrsiklók idejekorán nyugdijba fognak vonulni, és az USA mégsem engedheti meg magának, hogy hosszú évekig ember szállítására alkalmas űrhajó nélkül maradjon (bár már többször is volt erre példa...).