• [NST]Cifu
    #112
    Azért ez a mentőkapszulás dolog nem ennyire egyértelmű, mint ahogy írod, mert a szojúz rendszer azért csak így működik! Csak ott máshogy hívják a visszatérő egységet, nem mentőkapszulának, de a lényegen nem sokat változtat.

    Ne keverjük már a két rendszert, mert nem sok köze van egymáshoz!
    A Szojuz esetén van egy mentőtorony, amely egész egyszerűen az egész Szojuz űrhajót eltávolítja a hordozórakétától - de ez a rendszer értelemszerűen csak a fellövés folyamán használhaztó!
    A mentőkapszulás rendszernél a repülőgép/űrrepülőgép pilótafülkéjét leválaszthatjuk, és az külön ér földet. Nem csak felszállásnál, hanem elvileg bármikor leválasztható.
    Azon kívűl, hogy mindkettő elvnél mentésre szolgál, sok közöst én nem vélek felfedezni...

    Szinte az összes űreszköz modul rendszerű. Nem feltétlenül jelentene ez akkora gondot. Gyak arról lenne szó, hogy az űrrepülőgép egy olyan űrhajó lett volna, ahol az egyes modulok újrahasznosíthatók, és aerodinamikailag optimális kialakításúak (ez utóbbitól repülőgép). Ehelyett nekiálltak tervezni egy bazi teherszállító röpcsit, amit az űrbe tudnak fellőni.

    Modulszerű ürrepülőgép tervet én még nem láttam. Van ilyen egyáltalán? Talán a CEV tervei esetén beszélhetünk egyik-másik elképzelés kapcsán ilyesmiről - de ezeknél a modulok közül csak a személyzeti modul (vagyis maga a kis méretű űrrepülőgép) tér vissza! Amikor az STS rendszer tervezése folyt, egy olyan elképzelésre igyekeztek ráfeküdni, amely egy igen elegáns, egységesített rendszer, mely kiválthatja az Apollo-t és a feleslegessé teszi a hordozórakétákat is. Az eredetileg számított költségeknél ez működött is volna. Miután mindent az STS rendszer végzett volna (műholdak pályára állítása, emberes űrrepülések, űrállomásépítés, műholdak karbantartása, stb.) elvileg az alacsony költségek miatt egy egységesített rendszer tökéletes lett volna.
    A probléma az volt, hogy akkor is ezt az elvet próbálták megvalósítani, amikor már látszott, hogy a költségek igencsak felmentek, már elfogadhatattlan szintre...

    7 émber élete megéri azt az 5 t pluszt egy száztonnás szerkezet esetében (ha jól tudom csak az űrrepcsi maga kb ekkora), szerintem .

    Az az 5 tonnás tömegnövekedés önmagában kb. 100 tonnával növelné meg az indulótömeget, és a rendszer (most a hasamra csapok, csak viszonyításként megemlítve) kb. 5-10%-al megemelte volna a költségeket. Mindez feleslegesnek tünt, mivel a rendszer alapjában véve kellően biztonságos volt (a Challenger-katasztrófa esetén ne feledjük, hogy első sorban egy hibás emberi döntés (a hőmérsékleti határok figyelmenkívűl hagyása), és nem tervezési hiba volt az ok!).
    Lent már utaltam rá többször is. 100%-os biztonságra lehet törekedni, de iszonyatos pénzbe kerül. Mindenki tudja, hogy az S-Classe Merci és a Volvo S80 milyen biztonságos, mégsem jár mindenki ilyen autóval... (erősen kerekített példa, de a lényeg végülis azonos).

    Az STS az 1970-es években érvényes biztonsági elvek alapján lett megtervezve. Számtalan ötlet és kidolgozott terv merült már fel a biztonságosságának javítása érdekében, például a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéták folyékony hajtóanyagúra való cseréje (ezek bármikor leállíthatóak az indítás után, nem úgy, mint a jelenlegi SRB-k), vagy a hővédő csempék lecserélése (egyszerűbben kivitelezhető karbantartás, jobb rögzítési eljárások, más anyagok használata, stb.). Ezek viszont nem mentek át a bürokratikus rendszeren.

    Egy moduláris rendszernél csak a biztonságért felelős rendszerektől várják el a 100%-ot. Pl jegyzi valaki azt hogy volt már olyan a Szojúz esetében is (talán nem is egyszer), hogy az indításnál a rakéta meghibásodása miatt, a mentőrakéták távolították el a veszélyessé vált startasztal közeléből az űrhajót? Vagy a műszaki egység meghibásodása miatt előbb kellett a visszatérő egységet igénybevenni? A sajtóba szinte be sem kerülnek ezek a dolgok.

    A Szojuz esetében én nem tudok olyanról, hogy az indítóasztalon álló rakétáról mentették ki a személyzetett a mentőrakétás rendszerrel. Olyan volt, hogy műszaki hiba miatt megszakították az utat, és hamarabb tértek vissza az űrből.