#105
Azért ez a mentőkapszulás dolog nem ennyire egyértelmű, mint ahogy írod, mert a szojúz rendszer azért csak így működik! Csak ott máshogy hívják a visszatérő egységet, nem mentőkapszulának, de a lényegen nem sokat változtat.
"Ez esetben viszont már szinte egy külön űrhajóról beszélünk (hiszen saját energiaforrással, létfentartó berendezéssel, stb. kell rendelkeznie). Valóban ez jelentené a tökéletes megoldást, de milyen áron? Cirka 5 tonnás tömegnövekedés árán?
Nem volna egyszerűbb akkor már külön építeni két rendszert (egy külön személyszállító űrhajó és egy teherhajó)? "
Szinte az összes űreszköz modul rendszerű. Nem feltétlenül jelentene ez akkora gondot. Gyak arról lenne szó, hogy az űrrepülőgép egy olyan űrhajó lett volna, ahol az egyes modulok újrahasznosíthatók, és aerodinamikailag optimális kialakításúak (ez utóbbitól repülőgép). Ehelyett nekiálltak tervezni egy bazi teherszállító röpcsit, amit az űrbe tudnak fellőni.
7 émber élete megéri azt az 5 t pluszt egy száztonnás szerkezet esetében (ha jól tudom csak az űrrepcsi maga kb ekkora), szerintem .
"Ha minden elképzelhető mentőrendszert megvalósítanak (mentőkapszula-pilótafülke, indítás közbeni űrsikló leválaszthatóság, stb.) az egész rendszer alapára cirka kétszer drágább és maga a rendszer másfélszer bonyolultabb lenne (ergo az üzemeltetése még pár fokkal drágább). Eközben a teherbírása a felére esne vissza. Ez a valamit valamiért elv. "
Gondolom már így is 100X-osan túllépték a költségeket, köszönhetően ez a több éves leállásoknak, ami alatt mindent ugyan úgy kellett fizetni, mindha a rendszer működik, az embereket, a logisztikát, stb, eközben extra százmilliókat is ráköltöttek a fejlesztésre.
Egy moduláris rendszernél csak a biztonságért felelős rendszerektől várják el a 100%-ot. Pl jegyzi valaki azt hogy volt már olyan a Szojúz esetében is (talán nem is egyszer), hogy az indításnál a rakéta meghibásodása miatt, a mentőrakéták távolították el a veszélyessé vált startasztal közeléből az űrhajót? Vagy a műszaki egység meghibásodása miatt előbb kellett a visszatérő egységet igénybevenni? A sajtóba szinte be sem kerülnek ezek a dolgok.
Az ürrepülőgép rendszer viszont nem toleráns a meghibásodásokkal, ez pedig arra vezethető vissza hogy a biztonsági rendszereket szinte teljesen kispórolták. Bármilyen meghibásodás így az emberek halálát okozhatja, ezért az egész végtelenül bonyolult rendszertől állandóan 100%-ot várnak el, ami lehetetlen.
Az a gond hogy az űrrepülőgép katasztrófák a jelenlegi szisztéma szerint nem pusztán anyagi, hanem az emberek halálával hatalmas erkölcsi veszteséget is jelentenek.
A mérnökök viszont nem tudnak olyan rendszereket tervezni ami az erkölcsi törvényeknek felelnek meg, csak a fizikaiaknak. Főleg nem egy folyamatos pénzügyi kényszer alatt.
Sajnos jól ismerem azt a rendszert, amit írtál: a szakember felvet egy problémát a főnökség felé, akik az egészet visszafocizzák, hogy nincs rá pénz, oldja meg saját forrásból.
Amikor meg bekövetkezik egy ilyen katasztrófa, aminek erős politikai színezete van, akor számolatlanul költik a pénzt egy olyan rendszerbe, amivel nem megoldható a dolog.
Az űrrepülőgép jelenlegi, nagyon is megbízhatatlan formáját az által nyerte el, hogy mindíg is erős pénzügyi nyomás alatt volt a projekt. Én úgy látom, hogy miközben jogosan véded azokat a szakembereket akik rendelkezésre álló forrásból a lehető legjobbat akarták kihozni, óhatatlanul átveszed azokat az amúgy tök jól hangzó szlogeneket, amire hívatkozva a politikusok mögé álló "szakemberek" kiherélték a rendszert.
Szal mindenben egyetértek veled, de nem kell a szart megvédeni, csak azért mert már csak ez maradt.