\"A repülés: álmunk, szerelmünk, életünk, emlékünk.\"


\"Mindannyiunk




Vitorlázó repüléssel foglalkozó oldalak:


Vitorlázórepülés.hu | Magyar Vitorlázórepülő Szövetség (MVSZ) | Magyar Repülő Szövetség (MRSZ) | Vitorlázórepülés.lap.hu


Hungarian Gliders | Horváth Balázs honlapja | SailPlaneDirectory | AIRLINERS.NET képek: Glider | Gliding Videos | OLC




A Condor-ról is itt társalgunk.




Közlemény!


A Hungarian Team Magyarország scenery-t készít a Condorhoz. A fejlesztést végigkövethetitek a hivatalos fórumon.
  • Soaringpilot
    #5118
    Na akkor egy kicsit beleszólok én is, mert 100%-os válasz úgy látom még nem született.
    Kezdjük az alapoktól: a repülőgépnek először is van 3 tengelye, ami körül elfordulhat. Ha minden kormánylap középhelyzetben van, és jól ki van trimmelve, akkor (teljesen nyugodt, rezdülésmentes légkört feltételezve) elvileg stabilan repül az adott helyzetében.
    Bármelyik kormánylapot kitérítve úgy változik meg a különböző felületekre ható légerők viszonya, hogy az adott tengely körül forgatónyomaték jön létre, ami a gépet az adott tengely körül elforgatja. Ez a forgatónyomaték mindaddig forgatja a gépet, amíg ismét nulla nem lesz, azaz a megfelelő légerők megint egyensúlyban nem lesznek (tehát amíg a kormánylapok ki vannak térítve). Tehát ha kitérítjük a csűrőt az egyik irányba, akkor a gép (elvileg) folyamatosan orsózna a hossztengelye körül. Ha bedöntjük a gépet valamelyik oldalra, és a kívánt bedöntésnél középre tesszük a csűrőt, akkor a bedőlés (ismét csak elvileg) megáll, és azzal a bedöntéssel addig fordul a gép, amíg ki nem vesszük belőle, amihez az ellenkező irányba kell csűrni. Viszont! Mivel forduló közben a külső szárny gyorsabban halad, mint a belső, azon nagyobb felhajtóerő keletkezik, így mégtovább döntené a gépet a forduló irányába, hiába vannak középen a csűrők. Ezért van az, hogy a legtöbb típusnál nemhogy középre kell tenni a csűrőt, de még egy kicsit a forduló ellen is kell csűrni ahhoz, hogy a bedöntés állandó legyen.
    Természetesen közben az oldalkormánnyal és a magasságival is dolgozni kell, hogy a forduló csúszásmentes legyen, és közben ne gyorsuljon be a repülő.
    Összegezve: a csűrővel nem a bedöntés mértékét, hanem a hossztengely körül ható forgatónyomaték nagyságát befolyásoljuk. Állandó bedöntéshez pedig a forgatónyomatéknak nullának, vagy a fentebb leírtak miatt inkább egy picit az ellenkező irányba hatónak kell lennie.

    Remélem tudtam segíteni, kérdezz nyugodtan ha valami nem tiszta!

    Üdv.