Holdra szállás- mi az igazság?
A trollkodást, provokációt és személyeskedést kérjük mellőzni, büntipont repül érte!
-
#4976
Ez egy összetett dolog. Tudomásul kell venni, hogy a színes képalkotás nem olyan egyszerű dolog, elég abba belegondolni, hogy egy átlagos fényképezőgépen is hányféle előre beállított opció van ennek a kezelésére - ismert, Földi körülmények között!!!
Most tegyük ezt át a Marsra, és a probléma máris teljesen más kategóriá kerül át. A Marsi roverek kamerája monokróm. Okkal, ugyanis a különféle szűrök által így ugyanazon kamerával lehet különféle tartományban készíteni felvételeket. A laikusok azt gondolják, hogy egy színes fotó több információval bír, mint egy fekete-fehér, pedig a különféle hullámhosszon készült képek alapján lehet következtetni a fénytörés jellemzőire, ebből pedig például a légköri állapotokra vagy a egy kőzet anyagára! A NASA nem azért küldte oda a két Rovert, hogy a laikusoknak szép felvételeket csináljanak, hanem hogy tudományos információkat szerezzenek. Azok a képek, amiket hivatalosan kiadnak, mind-mind utólagosan vannak komoly grafikai programokkal összemixelve, ezen nem lehet és nem is kell megütközni, a fentiek alapján már könnyű kitalálni, hogy egy színes felvételhez három szűrővel (kék, piros és zöld) készült képet kell összemontírozni úgy, hogy közben például egy porfelhő szépen belerondít az egészbe, vagy a három felvétel közötti időkülönbség miatt picit már más-más fényviszonyok uralkodnak. Az pedig a slusszpoén, hogy a legtöbb "public media" felvétel eleve több képből, mozaikszerűen összerakott cucc.
Tessék megnézni a Spirit Raw Images részét, vagy az Opportunity-ét. Mi a feltűnő benne? Hogy nincs színes kép (a sztereo képek nem színesek!). Whaooo. Az, hogy a mozaik képeken a színek néha nem stimmelnek, a fentiek ismeretében már talán érthető.
Ezek után valaki nekiáll, és pár photoshop csúszkával be akarja bizonyítani, hogy nem stimmelnek a Mars-képek? Ebben az a szörnyű, hogy nem akarja megérteni (a roverek képalkotásáról elég sok infot lehet találni a neten (példa 1., példa 2., példa 3.), hanem rögtön nekiáll ötleteket gyártani, hogy miért lehet ez (ékes példa a Spirit "elhallgatásakori" ötletelése.