• [NST]Cifu
    #8861
    Itt nincs forrás.


    Tény, hogy Musk minél olcsóbb megoldásokat keres, de még csak a fejlesztés fázisában vannak. Ezt akarják minél olcsóbban megúszni. Ez eddig is így volt a SpaceX esetében...

    F9 indítás honlap szerint 62 misi. Mennyi is ebből a haszon? Mennyi indítás is volt eddig? 75. Ha 10 misi haszon van indításonként, az 750 misi.


    Úgy kezdjük a dolgot, hogy a SpaceX ugye egyszer kapott egy milliárd dollárt az Alphabettől egy műholdas internet-szolgáltatás beindítására. Többek között ebből is költöttek a Raptorra és feltehetően a Falcon 9 újrahasznosításra, talán a Falcon Heavy-re is.
    Másodszorra a listaár kevés támpontot ad. Újrahasznosított első fokozattal nagyjából 40-45 millió dollár körül mozog most egy F9 Block 5 ára úgy, ha az első fokozat visszahozott. Ezt is nyereséggel vállalják be, pontosan nem tudjuk mekkora nyereséggel ugye, hiszen nem publikusan jegyzet cég. De én egy 5 millió dolláros hasznot simán belelátok ilyen esetekbe is.
    Harmadszorra ott vannak az állami megrendelések. Tök jó a 62 millió dolláros listaár, de például a NASA PACE műholdat 80 millió dollárért viszik fel. A különféle plusz igények mellett is minimum 20-25 millió dolláros nyereséget jelenthet ez nekik. Úgy, hogy az indításokra vonatkozó megrendelések több, mint negyede a NASA-tól vagy a DoD-tól érkezik...

    Mennyit is kaptak a Crew Dragonra? 2500 misit? Nem egy kategória


    A Commercial Crew esetében a fejlesztésre kaptak 2,6 milliárdot, az indítások külön tételek. Ne feledjük el, hogy megvásároltak jókora területet Boca Chica mellett, amit tovább bővítenek és fejlesztenek. Ott van a Starlink fejlesztése is.

    Csak becsülni tudjuk a SpaceX pénzügyeit, de eddig úgy tűnik a kiszivárgott adatokból, hogy jó ideje alapvetően minimális nyereségre játszanak, tehát ami nyereségük van, azt visszaforgatják a cégbe, és nincs komoly hiteltétel a pénzügyeikbe.

    ) Na meg a Starshipnek már repünie kellett volna 2018-ban, és 2? év múlva már a marsra kéne felszerelést szállítania.


    Nem lehet Musk-rajongással vádolni, de especiel a Boeing is csúszik a Starlinerrel és a NASA/Boeing/Lockheed is csúszik az SLS / Orion párossal. Még ennél is jobban. Hogy Musk nagyottmondó, az nem újdonság. De azt meg kell adni neki, hogy az átlagnál több álma valósult meg. A Falcon-1 kudarcok után se sokan hittek benne. A Falcon 9 első fokozat visszahozásba még kevesebben. A Falcon Heavy csúszása külön fejezet a projekt csúszások történetében. De ezek mind-mind megvalósultak...

    Minden tiszteletem a SpaceX-é, de ne kommunikáljanak már marhaságokat.


    Egyszer csak valamikor befejezem a 2019 (+2020Q1) űrhajózási összefoglalót, de lesz benne két bekezdés erről. Az űripari cégek, startupok is nagyottmondással próbálják felhívni a figyelmet magukra. Ez régen is így volt, csak ma kevesebben emlékeznek arra, anno milyen nagy mellénnyel ment a Rotary Rocket vagy a Kistler Aerospace jövőképének öntömjénező marketingje.

    Hogy Musk mond marhaságokat? Yepp, nem is keveset. De mégis lerakott pár dolgot az asztalra, és pont a nagyottmondanásai miatt alakult ki egy hype. Ha mond 10 marhaságot, de abból csak 1 valósul meg, akkor még mindig rá lehet mondani, hogy igen, de ezt megvalósította. Hol vannak ehhez képest a konkurensek?

    A Starship is szerintem azért volt olyan látványos és túlzó szöveggel benyomva, mert kellett a Hype. Röhögnek az emberek, amikor aztán az ilyen SN1 elpukkanás szerű esetek jönnek? Persze. De ott van mögötte az, hogy közben az első modern Metán/LOX rakétahajtómű ott van a kezükben a Raptor képében. Amit az ESA számára is ajánlogattak az ArianeGroup-tól 2014-ben. Most 2019-ben kapták meg a pénzt rá, talán 2025-re el is készülnek vele, szóval feltehetően majd az ArianeNext (Ariane 7) rakétához lehet felhasználni. A 2020-as évek végén. Szóval az ESA például 10 év késésben van.

    Belefér így az a pár marhaság?