• [NST]Cifu
    #8061
    Számomra megdöbbentő, hogy miért újrafelhasználható rakéta és egyebeket erőltetnek.


    A SpaceX esetében érthető: ők abból indultak ki, hogy van egy egyszer használatos rakétánk, ha sikerülne akár csak 2x-3x újra felhasználni az első fokozatot, máris 40-60%-al csökkenne az indítás költsége.

    Gyakorlatilag hosszú ideje pattog a labda az SSTO és a légi indítás terén, de az előbbi túl rizikósnak van minősítve, így senki se meri bottal se piszkálni. A légi indítás most azért került fel a térképre egyre jobban, mert a hatalmas internetszolgáltató műhold-hálózatok miatt gigászi mennyiségű műholdindításra lehet szükség. Vagyis megérheti kis méretű műholdak minél nagyobb mennyiségű indítása. Ehhez pedig a légi indítás (mint a Virgin Galactic/Orbit LauncherOne-ja) tökéletes eszköz lehet.

    50 éve képes az emberiség olyan szállítógépet építeni, ami 100-120 tonnát felvisz 10 km magasra és nem nulla sebességgel indulna el egy rakéta.


    Itt nem a nulla sebesség a probléma, hanem az, hogy tengerszinten (ahol a legtöbb indítóállás van) 1000 hPa a légkör nyomása, 10km magasan 166 hPa, 15km magasan pedig 50 hPa. Ebből fakadóan pedig drasztikusan nagyobb a földről való indításkor a légellenállás. A rakéták a tömegük cirka harmadát vesztik el ahhoz, hogy ilyen 10-15km magasba jussanak. Itt nem azon a 300-600 m/s sebességen van a hangsúly, hanem azon, hogy itt már nem kell akkora légellenállást leküzdeni...