-
#7582
Kivéve ha NASA lesz a megrendelő.
Erre már kitértem, a Dragon v2 -> ISS ill. Starliner -> ISS esetén a NASA határozza meg a feltételeket, de ettől még az FAA-nek is jóvá kell hagynia azokat. Az FAA és a NASA relatíve jól működik együtt, sőt, általában a NASA támaszt szigorúbb feltételeket (kivétel volt pl. az űrsikló mentőképesség, ugyebár).
A NASA belátható időn belül aligha fog BFR/S indításokat fizetni, egyszerűen a törvényhozás és a NASA Alabamai ága keresztbe feküdne, hogy ezért kapott a NASA 10+ milliárdot az SLS-re.
Egyáltalán van már jogi alapja magánűrhajók feltételeinek?
Olyan szempontból van (az Egyesült Államokban), hogy minden légi jármű az FAA alá tartozik, márpedig nem tudsz űrhajót indítani ugyebár a légkör használata nélkül. Eleve már a rakéták terén is szigorú szabályozások vannak, anno a SpaceX azért volt kénytelen a Marshall-szigetekre vinni a Falcon 1 indításokat, mert csak így kaptak indítási engedélyt (nem használhatták a Vandenber légitámaszpontot, ahonnan eredetileg szerették volna az indítást végrehajtani).
Az FAA ügyekben érintett vezetője tavaly az IAC 2017-en vendég volt, és elmondta, hogy 4 ember szállító űrhajóra van per pillanat engedélyezési folyamat (Dragon v2, Starliner, Dream Chaser és az Orion).
Szóval én nem tudom mi folyik a háttérben jogi alapon, de, hogy ez nem fog sokáig így működni az fix, és főleg nem úgy, hogy azt csinálnak amit akarnak
Jelenleg mindenhol szigorú szabályozás van, ahol potenciálisan ez téma lehet (Egyesült Államok és Kína).