-
#6652
Nézd egy kicsit a másik oldalról...
A SpaceX 9 éve csinálta meg az első sikeres pályára állítását. Azóta rutinszerű teherűrhajó indítást és visszahozást csinál az ISS-re és már két újra felhasznált első fokozattal rendelkező rakétát is indítottak.
A fokozat visszahozás terén lényegi információ, hogy rajtuk kívül folyékony első vagy gyorsító fokozatot orbitális pályára induló rakétából még senki sem hozott vissza és hasznosított újra.
Én sehol sem említettem, hogy reálisnak tartom a 2022-es Mars leszállást vagy a 2024-es emberes Mars landolást. Viszont ha tényleg áttérnek a BFR-re, akkor az több szempontból is logikus lépés lenne számukra (nem a Floridai 39A és 40 indítóállás és a Vandenbergi 4-es indítóállást használnák erre feltehetően, hanem a saját Texasi indítóállásukat).
Hogy 5 év alatt teljesen új rakéta? Nos, építést tekintve 4 év, hiszen azt mondta, hogy 2018-ban fogják elkezdeni építeni az elsőt. A hajtómű fejlesztés alatt van, ahogy Musk említette, az infrastruktúra már építés alatt és a gyártószerszámok megrendelve. Tehát ha igaz, amit említett, akkor maga a 2022-re kész rakéta akár valóság is lehet.
A Falcon Heavy kissé más tészta - ott a Falcon 9 egyszerűen kannibalizálta a fő feladatát a rakétának. Az FH ugye eredetileg arra készült, hogy 5 tonnánál nehezebb műholdakat indíthasson GTO pályára, ami az FH tervezés fázisában az Ariane 5 fő vadászterülete volt. Ezt akarta a SpaceX lenyúlni az olcsó FH indítással. Csakhogy közben jött a nagyobb teljesítményű Merlin-1D(+), a hosszított első fokozat és a mélyhűtött üzemanyag. És ma ott tartunk, hogy 5 tonnát GTO pályára már újrafelhasználható módban felvisz a Falcon 9, 5,5 tonnát pedig egyszer használatos módban. Szóval a Falcon Heavy kissé céltalan lett, pláne, hogy nem várt nehézségekbe ütköztek ugye a három fokozat összefogásával.
A BFR irányú döntést valószínűleg az FH kudarca is motiválhatta - nem szórakoznak tovább vele, hanem a még nagyobb teljesítményű BFR-el veszik át a feladatát...
Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.10.01. 17:04:41