-
#6639
Jujj Cifu, úgy csuklok, hogy arra szavak nincsenek...
Első körben azt nézzük már meg, hogy egy ailiner hogyan repül és mit kell visszahoznia..
1. A gép ára. Egy kisebb airliner is, egy A320 szintű gép cirka 100 misi. Nálad a rakéta vételára totálisan hiányzik a modellből, ami rohadul nem 100 misi, az egyszer biztos.
2. A repcsik meglevő reptereket használnak, amiért fizetni kell. Ezeknek az új hajóknak minden célállomáson új leszálló és indító kéne + a hajóút oda és vissza partról.
3. A Falcon rakétát jelenleg minden indítás után ellenőrzik és részben szétszerelik és tesztelik. Ez kb. olyan, mintha egy airlineren valahol C és D check közötti ellenőrzést csinálál. Ez gépenként 2-10 ezer órás meló olyan melós bérekkel, hogy beszarsz.
4. Jelenleg a Falcon rakétát tudtommal egyetlen helyen szervizelik, tehát minden indítás után oda kell vinni. Tehát minden úthoz akkor egy hajó tartozna....? ---> Már eleve emiatt vicces az egész. De, ha még csak 10 indításonként kell szétkapni (ez ma totál sci-fi) akkor is ebmertelen drága lenne az egész alapja.
5. A fentiek miatt ez nem olyan, hogy napi 1-2 járat lenne, hanem havonta talán egy. Totálisan rugalmatlan, a sztárok nem feltétlen tereznek ennyire előre, ők insta ruccangatnak ide-oda magángéppel is.
Na, akkor ezek után a te számításodból az üa. költség legyen az, de a járulékos költség mennyi lenne? Mennyibe kerül egy ilyen űrhajó szerinted? És az infrastruktúra sem két fillér.
Ebből nekem az jön ki, hogy egyetlen út élettartam fajlagos költsége teljesen rózsaszín szemüveggel is minimum 10 misi USD vagy több, kb. annyi, amennyiért ma felmegy egy Falcon LEO pályára. Mennyit kérnek egy ilyenért ma? Ennél többet szeritnem, több tíz misit...
Ezen felül a CGI mindent elbír alapján is a rakéta nemhogy 500, de 50 férőhelyes talán lenne, ha csomagot is akarsz vinni. Még, ha minden tech. nehézséget kipipálok akkor is inlább 200-300 ezer dolláros jegyet kapsz.
Kapjunk már a fejünkhoz, a Virgin Galacitc egy néhány perces szuborbitális űrugrásért egy mezei szállítógépről leoldott rohadt kicsi repcsivel 100k vagy 200k USD-t kért előre emlékeim szerint Hogy a búbánatos életbe lenne 3000 USD egy interkontinentális ballisztikus rakéta útja, ami a fenti repüléshez képest tonnányi járulékos költséggel járna...? Mert a VG kb. egy helyről végzi az üzemet tudtommal, tehát nem kell n+1 repteret sem építeni és az első fokozata hipekonzervatív, csak egy szubszonikus indító, mint volt az X-15 + B-52 páros 50+ éve.
Első látásra is vicc az egész gondolat. Musk ilyen beszólásait képtelen vagyok komolyan venni, pont akkora faszság, amikor azzal haknizott, hogy szimulációban élünk...