-
#6599
@Pares: A SpaceX már most szinte rutinműveletté tette az első fokozat visszahozását, a Falcon 9-hez képest már most elavult és versenyképtelen az Ariane 6, hát még öt év múlva... te jó ég. Ha nem sikerül ráerőltetniük a tagállamokra, akkor le is húzhatják a rolót...
Az ArianeSpace a kvázi alvállalkozók kezében van, csakhogy ennek a cirka 75% az Airbus konzorciumot takarja (a tulajdonosi körben van francia Airbus Safran Launchers Holding (több, mint 60%-al), van német Airbus Safran Launchers GmbH, van holland Airbus Defence and Space B.V. és van spanyol Airbus Defence and Space SAU).
Én úgy látom, hogy az ArianeSpace az ULA nyomvonalát követi, tehát alapvetően az állami megrendelésekre pályázik, aztán a piaci versenybe majd csak lesz valahogy...
Az ESA tagállamai pedig úgy vannak vele, hogy ez végül is befektetés a saját iparukba, szóval had menjen. Technikai, versenyképességi oldalról nem vizsgálják agyon...
@Gazfhu
Jól látom, hogy az ariane 6 nagyrészt annyiban más, mint az 5, hogy nem 2 nagy hanem 2/4 kicsi szilárd hajtóanyagú boostere van?
Ez nem lenne túl forradalmi változás...
Félig-meddig látod jól. Az Ariane 6 fokozatinak eredete:
Booster: A Vega fejlesztett első fokozata, a P120 lesz ide szánva.
Első fokozat: Az Ariane 5 ECA-ban is használt folyékony hidrogén / folyékony oxigén Vulcain 2 lesz először. Ígérik, hogy később más fajta hajtómű is opció lehet, első sorban a még csak tervezési fázisban lévő Prometheus lenne, amely folyékony metánt éget hidrogén helyett.
Második fokozat: Egy vadonatúj Vinci elnevezésű LH2/LOX hajtómű jön majd. Ezt eredetileg az Ariane 5 ECB-hez / ME-hez szánták, de az nem valósult meg, az Ariane 6-ban meg fog. A Vinci elég jó képességű hajtóműnek ígérkezik, de a fejlesztése és a gyártása is elég drága (gyakorlatilag mindent beleépítettek, ami bonyolult, de hatékony, pl. a fúvócső három részletbe össze van tolva, és csak a begyújtás előtt mozgatja egy hidraulikus munkahenger működési pozícióba - a nagyobb és hosszabb fúvócső hatékonyabb működést biztosít).
A fő cél azonban alapvetően az, hogy egyszerűbb legyen az Ariane 6 elemeinek legyártása, szállítása, összeépítése, kezelése. Az Ariane 5 esetében cirka 35-50 nap egy "indítási menet", vagyis ennyi idő szükséges, amíg a rakétát az elemeiből összeépítik, a műholdakat elhelyezik az orrán, letesztelik az egészet, és az indítóállásra helyezik. Az Ariane 6 esetében ugyanez a tervek szerint 20-30 napra le lehet vinni. Ez annyit tesz, hogy amíg az Ariana 5-el átlagosan évi 6 indításnál többet nem tudnak, tudtak vállalni, az Ariane 6-al évi 11-12 indítást is be tudnak vállalni viszont. Ez nagyon fontos pénzügyi tényező lehet, hiszen az indítóállás és az indítással kapcsolatos infrastruktúra és személyi állomány költsége indításokra vetítve megfeleződik, pontosabban megfeleződhet. Na itt jön a képbe, hogy valójában hány indítást sikerül a piacról bezsebelni, mivel ugye az európai partnerektől eleve évi 5-öt szeretnének behajtani...
Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.09.20. 09:46:30