-
#6596
Pont erről szól a #6588 és a #6592 . :)
Ha most már indulhatna is a lent felvázolt teljesítményadatokkal és árakon, akkor is csak a A64 lenne versenyképes úgy, ahogy Imremagdi is felvázolta, tehát két műhold indítással, így egy műholdra vetítve ~65 millió dollár körül lenne. Ez cirka 15-20 millió dollárral alacsonyabb, mint az Ariane 5 ECA jelenleg kínált árai. Az A62 viszont már most sem lenne versenyképes.
Az ArianeSpace (szerintem) ezért is próbál egy olyan egyességet összehozni, hogy 2022 után a tagállamok vállalják, hogy évi legalább öt A62 indítást vásárolnak egy előre megállapított áron. Így nem lesz várhatóan veszteséges az üzemeltetés. Vannak elképzelések, hogy csökkentik majd az árakat, például a Prometheus rakéta-hajtóművel, ami a Blue Origin Be-4-eséhez hasonlóan Metán-LOX hajtóanyagú lesz, és abban reménykednek, hogy a Vulcain 2 jelenlegi 10 millió eurós ára helyet akár 1 millió euróra is le lehet majd vinni a költségét per darab... Csakhogy a hajtóműre jelenleg nincs pénz, ez egy hosszú távú elképzelés...
Hozzá kell tenni, hogy az ArianeSpace helyzete sem egyszerű. A tagállamok igényei és követelései miatt olykor csúnya vargabetűket kell leírni - és ettől nem lesz olcsóbb a rakéták költsége. Nemrég például a P120 szilárd hajtóanyagú rakéta-fokozatok kompozit műanyag burkolatának az egyik felét ki kellett "telepíteni" egy német céghez, mert így lehetett a Német támogatás ellensúlyozását megtenni. A felelősség továbbra is az olasz Avio-é, de meg kell oldania, hogy Németországból Olaszországba vigyék a fél burkolati elemet, hogy aztán ott szereljék össze.
Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.09.19. 12:51:50