-
#6592
A Falcon 9 FT listaára jelenleg ennyi. Az újrafelhasznált első fokozattal kapcsolatos árat a SpaceX szeretné 40-45 millió környékére belőni, de például a SES cirka 35 milliót fizetett az elsőért, és ők azt szeretnék, ha a SpaceX ilyen áron adná később is. Ők egyébként tervezik a második fokozat vissza-hozatalát is, sőt, az áramvonalazó kúpot is meg akarják menteni.
Ezzel szemben áll az A62 és az A64 tervezett ára, aminek a megrendelések teljesítése leghamarabb 5 év múlva indulhat.
Az A64-et hoztad fel, ott ugye ~130 millió per két műhold esetében ~65 millió dollár a várható ár műholdanként. Tehát az A64 esetében az egyik utashely már drágább, mint a Falcon 9 FT indítás ára jelenleg, új első fokozattal. A megosztott utashely problémája, hogy a két műhold nem lehet egymástól jelentősen eltérő pályán, tehát bizonyos kötöttségeket is jelent.
A fő tényező több dologból áll össze - az egyik az, hogy az Ariane 6 valóban fogja-e tudni tartani ezeket a számokat. A SpaceX ugyanis már most ennyiért visz fel hasznos terhet. Tehát a második tényező, hogy 2022-ben a SpaceX mennyiért fogja kínálni a szolgáltatását.
A fel nem emlegetett harmadik tényező a Blue Origin és a New Glenn rakétája. Náluk árakról még semmi információ nincs, viszont ők eleve minden indítást visszahozott és később újrafelhasznált első fokozattal terveznek. Amúgy már a két fokozatú New Glenn is nagyobb teljesítményű lesz, mint az A64 (13 tonna @ GTO).
Na most, az A62 és az A64 alapvetően két újrafelhasználható konkurens mellett fog a piacra lépni, plusz ugye készül az ULA Vulcan, dettó részlegesen újrafelhasználhatóan (ott csak az első fokozat hajtóműveit hozzák vissza), tehát az a kettő előbb-utóbb három lesz. Az A62 és az A64 pedig nem készül újrafelhasználhatónak...
Nos, én nem véletlenül írtam azt, hogy az ArianeSpace alapvetően a "kötelezően megrendelendő" 5db A62 indításra épít, mivel piaci alapon ilyen árakon 2022-ben nem lesz versenyképes, ez borítékolható...
Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.09.19. 11:54:27