-
#6588
Közben kijött az ArianeSpace ütemterve az Ariane 6 programról:
A lényeg: 2020-ban indulna az első két gyorsítórakétás A62 konfiguráció, majd 2021-ben további két indítás után az első négy gyorsítórakétás A64 változat. A piaci felhasználás 2022-ben várható.
Ez az, ami miatt a leginkább lehet aggódni: az A62 listaára továbbra is ~85 millió USD, az A64 listaára 130 millió USD, vagy 65 millió USD per műhold (ez esetben két műhold GTO pályára állításáról lenne szó). Ezek pedig magasak. Az A62-el kb. azonos teljesítményű Falcon 9 FT listaára ~62 millió USD, és ~40-45 millió USD ha újrafelhasznált első fokozatot használnak fel, amit már kétszer is sikeresen indítottak. Tehát már most kedvezőbb árat kínálnak, mint az ArianeSpace, így utóbbi két fronton "támad". Az egyik az, hogy pénzügyileg összekapcsolt szolgáltatást kínálnak, vagyis a szükséges hitelek intézésében segédkeznek. A másik pedig a rizikó-garancia, amit nem fejtenek ki, de feltehetően biztosítási ár alacsonyan tartásáról lenne szó.
Ami nincs a képeken, az az ArianeSpace egyezsége az őt üzemeltető európai államokkal: 2022-től évi legalább 5 Ariane 6 A62 és két Vega indítást vásárolnak minden évben, ez esetben garantálja a cég azt, hogy az A62 ára 70 millió euro lesz. Ez egyfelől garantálja a cégnek, hogy lesz vásárlója az Ariane 6-nak, akkor is, ha nem lesznek piacilag versenyképesek, másfelől viszont az európai államoknak is garancia, hogy a költségek nem fognak elszaladni.
Ezek az Ariane 6 család "teljesítmény-tervei" a kereskedelmileg fontos GEO pályára, az A62 nagyságrendileg a Falcon 9 FT szintjén mozog, az A64 pedig kb. fele annyit tud, mint a Falcon Heavy nem-újrafelhasználható módban (megj.: cirka 130-150 millió dollár lehet egy Falcon Heavy indítás ára ilyen esetben).
A tervezett átállás ütemterve. 2023-ban indulna az utolsó Ariane 5 a tervek szerint, és 2022-ben az utolsó Szojuz-2, amit az ArianeSpace értékesít.



