-
#4315
A SpaceX eleve úgy promózza az indítási adatokat, hogy a megadott hasznos teher mellett képes visszatérni az első fokozat.
1. verzió. (a hasznos teher jóval kisebb, mint az adott pályára szóló képesség): A Falcon 9 csak kis tömeget visz fel, így megoldható, hogy az első fokozatot rendesen lefékezzék, sőt, a kiindulási helyre irányítsák vissza. Ezt csinálták meg a Falcon 9 Flight 20-nál. Ez azért volt lehetséges, mert az első fokozat leválásakor még annyi üzemanyag volt a tartályaiban, hogy akár ekkora manővert is végre hajthasson.
2. verzió (a hasznos teher a promóciós anyagokban megadott tömeg körül vagy alatt van): A Falcon 9 'normális' terhet visz fel, ez esetben annyi üzemanyag már nincs, hogy a kiindulási pontra visszatérjen, de egy lassító manőver után megpróbálhat egy ~300-350km-re lévő bárkára leszállni. Ezt hajtotta most végre a SpaceX. A későbbiekben egyébként elviekben elképzelhető olyan, hogy a most épülő Texasi indítóbázisukról felszáll a Falcon 9, majd az első fokozat a leválás után úgy manőverez, hogy Floridában leszállhasson - ám ehhez feltehetően majd több üzemanyag kell, mint a mostani, bárkás verziónál.
3. verzió (a hasznos teher a promóciós és a valós képesség között van): Amennyiben nehezebb terhet visz fel (illetve nagyobb magasságba kell felvinnie), akkor a leválás utáni fékező manőverre már nincs üzemanyag, és ahhoz sem biztos, hogy elég, hogy sikeresen leszálljon a bárkán. Az előző kísérlet ilyen volt, akkor ütött lyukat a bárkán a visszatérő fokozat.
4. verzió (a hasznos teher a valós képesség környékén van): Elviekben ha a teljes teljesítményét kihasználják a Falcon 9 FT-nek, akkor az első fokozatban annyi üzemanyag sem marad, hogy meg lehessen kísérelni a leszállást. Erre tudomásunk szerint a Falcon 9 v1.1 és FT esetében nem volt példa, talán a v1.0 környékén igen.
Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2016.04.10. 07:29:45