• [NST]Cifu
    #4045
    Khmmm... A dolog ennél egy kicsit kacifántosabb, az ULA "fő" teherhordója az Atlas V., amely azonban orosz RD-180-as hajtóművekkel indulna az első fokozatában. Az amerikai kormányzat letiltotta azt, hogy nemzetbiztonsági okokból kritikus beszerzéseknél az oroszokra lehessen támaszkodni, így az ULA-nak nincs készleten egyszerűen elég RD-180-asa, hogy indulhasson a GPS III-X tenderen. Ezt a tendert annak rendje és módja szerint a SpaceX meg is nyerte, egyszerűen azért, mert az ULA nem tudott versenyképes ajánlatott letenni. A Delta IV. maradt az egyetlen szóba jöhető hordozórakétája, de sem eleget gyártani, sem racionális áron indítani nem tudnának vele.

    A Lockheed / Boeing lobby más irányból támadt, 2015 decemberében két szenátor becsúsztatott egy apróságot a megszavazott "omnibus" költségvetési törvénybe, mely kivonja az RD-180-asokat a tiltólistáról, így az ULA újra tudna Atlas V. indításokat letenni az asztalra.

    Eközben persze az ULA keményen küzd, hogy valahogy kikerüljön ebből a kutyaszorítóból. Egyfelől egy új rakétán dolgozik, a Vulcan-on, és közben a Blue Origin és az AeroJet pályázik, hogy kiválthassa az RD-180-ast egy amerikai hajtóművel az ULA részére.

    Egyfelől McCain szenátor megtámadta az RD-180 tiltás feloldását, tehát újra tilótlistán akarja látni (ez a lobby miatt el fog bukni várhatóan).

    A másik pedig az, amit említesz, de teljesen más kontexusban. Az EELV szerződés alapján az USAF évente 800 millió dollárt fizet az ULA-nak, attól függetlenül, hogy csinál-e valamit, vagy sem. Ez papíron azt jelentené, hogy az ULA biztosítja az Atlas V.-el az USAF számára a katonai műholdak indításának lehetőségét. Gyakorlagilag ez inkább extra 800 millió dolláros éves nyereség volt az ULA könyvelésében.

    Na ezt az EELV szerződést vették most tűz alá, lévén tavaly az ULA nem tudott a GPS III.-X tenderen elindulni a letiltott Atlas V.-el, és ezzel megszegte az ULA a szerződést...