• [NST]Cifu
    #4025
    Az az agresszív árpolitika és még agresszívabb jövőkép, amit a SpacX felvázol nem is nagyon ad teret annak, hogy itt verseny lesz. A SpaceX letarol mindent és mindenkit, aki piaci alapon akar a világűrbe juttatni bármit is.

    A konkurencia terén az ULA nekiállt az Atlas V.-öt váltó Vulcan munkálatainak, de két külső cégtől származó hajtóművet versenyeztet a hajtóműhöz (a Blue Origin Be-4-et és az AeroJet AR-1-est). Az újrafelhasználásra az az elképzelésük, hogy az első fokozat leválasztja a hajótműmodult a fokozatról, és az hővédőpajzs segedelmével jut el a sűrűbb légrétegekbe (tehát nincs aktív fékezés, mint a Falcon 9 esetében), majd ott ejtőernyőt bont, a lassan ereszkedő hajtóművet pedig helikopterrel akarják Földet érés előtt elkapni. A megoldás előnye, hogy a fajlagos teherbírása nem csökken a rakétának az újrafelhasználás ellenére, hátránya az, hogy csak a rakétahajtómű-modul kerül megmentésre, és rizikós a helikopteres elkapás.


    Az ULA Vulcan első fokozatának működési vázlata


    A Blue Origin pedig ugye már sikeresen visszahozta a New Shepard szuborbitális rakétáját a Földre, a későbbi hordozórakétája pedig ugyanezen az elven fog működni.

    A kérdés a mikor. A Falcon 9 FT már itt van, az első fokozatát sikeresen visszahozták. A Vulcan még csak a tervezőasztalon van, 2019 előtt nem lesz bevethető, és akkor még a hajtóműmodul visszahozását nem is tesztelték. A Blue Origin pedig nagyon titkolódzó. A Vulcan és a BO hordozórakéta árai ismeretlenek, így nem tudunk hasoníltani sem...

    Ez egy olyan verseny, amit a SpaceX már most megnyert.