-
#2825
A NASA meg válaszolt a Sierra Nevada támadására, hogy a kereskedelmi személyszállító űrhajó tenderen miért pontozták le a DreamChaser-t. A NASA véleménye szerint "Egy szárnyas űrhajó (ie.: aerodinamikai felhajtóerőt kihasználó, hiszen a DreamChaser esetében valójában a felhajtóerő legnagyobb része a törzsön keletkezik - Cifu) sokkal összetettebb terv, és emiatt több fejlesztésre van szükség és több tanúsítványtnak kell megfelelnie, ezáltal pedig több technikai és határidő rizikót hordoz.“
A magyarázat szerint azért kapott a Boeing közel kétszer annyi (4,2 milliárd vs. 2.1 milliárd USD) pénzt a tenderen, mert az összes induló közül az ő tervük volt a legkiforrottabb, és hordozza a legkisebb kockázatot (lévén kvázi az Apollo CM-re épül), és a Boeing rendelkezik a leghosszabb... hm, előélettel (?) (past performance... Ami az USA és az ULA szokásos túlköltekezéseit tekintve elég érdekes kijelentés - Cifu).
Másik sztori egy kicsit régebbi, ugyebár azt már tudjuk, hogy már két független műholdas internetszolgáltató indul 5 éven belül, a OneWeb (alias WorldVu) egy 650-700 műholdból álló rendszert fog építeni a tervek szerint ~1200km magasan keringve, és már megvan a nemzetközi engedélyük a Ku-hullámhosszon (12-18Ghz) való működéshez. Őket pénzügyileg a Virgin és a Qualcomm támogatja. A konkurencia nem más, mint a SpaceX, Elon Musk nem kevesebb, mint 4000 (!) műholdból álló rendszert álmodott meg, amelyek ~1100km magasan keringenek majd. Őhozzá társult most be egy milliárd dollárral a Google és a Fidelity. Musk nem titkolja, hogy alapvetően befektetésként képzeli el a saját műholdhálózatát, amelyből remélhetőleg rengeteg pénzt tud majd kivenni - egy reménybeli a Mars-program részére...