• millerius
    #2791
    Bocs, hogy belevau, igaz, hogy az eredeti szövegben "stabilizing fin"-ről írnak, de a tükörfordítás itt nem reális, ugyanis magyar repülőműszaki szakkifejezésként
    1., a stabilizálás azt jelenti, hogy valamit eredeti helyén/helyzetében megtartunk, és nem azt, hogy módosítjuk az irányát/helyzetét
    2., a vezérsík általában fix, merev beépítésű szerkezet, ami mozgó/kitéríthető felület, annak kormánylap a neve (kivétel a kb. 6-700 km/ó tervezett tartós sebesség fölötti gépek vizszintes vezérsíkja, amely lehet részben vagy teljesen mozgó felület, előbbi esetben csak a magassági kormány trimmelésére szolgál, utóbbinál teljes értékű kormánylapként balansz magassági kormánylap a neve).
    Mivel a hírben a működtető hidraulika hibáját említik, így egyértelmű, hogy vezérléssel mozgatott felületekről, vagyis kormánylapokról van szó. Ettől kezdve részletkérdés, hogy a repülőszerkezet saját kijelölt tengely-koordinátáinak megfelelően melyik "stabilizer fin" melyik kormánylap (oldal,magassági vagy csűrő) szerepét tölti be. Persze akkor se "csűrőlapát" ahogy az Indexnél szerepel (a lapát az más "szakágak" szerszáma), hanem csűrő-kormánylap a neve.
    Sajnos a magyar rep-műszaki szakszótár-kiadás nemigen követi a valóságos műszaki fejlődés gyorsaságát, utoljára 25 éve adtak ki angol-magyar repműszaki szótárt, az is elsősorban polgári vonalra szólt, a haditechnikai szakág kimaradt belőle (hogy mást ne mondjak, pl. nincs benne a HUD/head up display sem, pedig azt ma már civil gépeknél is használják - és mai napig nincs magyar műszaki megnevezése). Azt a szótárt is elsősorban rep-elektronikai szakemberek állították össze, így sárkány-hajtóműves szemmel itt-ott vannak benne furcsaságok is.