A nagy Gazdasagi Világválsag
-
#1085
Reméljük arra jó lesz a válság, hogy némileg megtisztuljon a világgazdasági rendszer, és a józan gondolkodás tér vissza az ügyeskedés helyett. Ami azt illeti, szerintem a Detroiti autógyárak közül egy vagy kettő hamarosan eltűnhet, de ez persze nem jelenti feltétlenül jó dolgot. Anno a repülőgépiparban is lezajlott egy hasonló megtisztulási folyamat, a II.Vh után még több, mint egy tucatnyi komolyabb amerikai, fél tucat angol és fél tucat francia cég létezett (a szovjet cégeket nem veszem ide, azok működése politikai és nem gazdasági alapra volt építve). Mára meghatározó repülőgépgyártó maradt 3 amerikai (Boeing, Lockheed, NorthropGrumman - bár utóbbi esetében a meghatározó szó már egyre kevésbé igaz), egy angol (BAe), egy francia (Dassault), egy európai konzorcium (Airbus), egy Brazil (Embaer) mondjuk két orosz (Tupoljev és Szuhoj) és végül egy Kínai (Kínai Repülőgépgyártó Vállalat). A többi vagy megszűnt (Fairchild, Dornier, stb.), vagy beolvadt egy nagyobb cégbe (McDonnell, Douglas, North American, CASA, stb.), vagy egy beszállító cég szintjére süllyedt (Curtis-Wright, Vought, stb.). Szerintem az autógyártók esetén is hasonló várható. Lesz néhány nagyobb, meghatározó mega-cég, néhány kisebb, amelyik képes lesz megfelelő piaci szegmenst találni magának, és ugyanakkor sok gyár vagy eltűnik, vagy beolvad nagyobb cégekbe.
Hozzá kell tenni, hogy nem vagyok biztos abban, hogy a mega-cégek eféle kialakulása jót jelent gazdasági/társadalmi szempontból hosszú távon...