• BiroAndras
    #208
    "Esetleg olvasd el figyelmesebben az általad belinkelt szöveget, és más hasonló szövegeket."
    Elolvastam, de továbbra sem értem.
    Ez az értelmezendő mondat :
    ""Ötletet adhatott, de ettől még nincs tudományos alapja."
    Ilyet nem mond egy kvantumfizikus sem, csak azt mondják egyesek, hogy hülyeség ilyesmin gondolkodni."
    Az alany, az állítmány, és a tárgy nem egyértelmű számomra.

    ""Milyen magyarázatot szeretnél, ami a modellezésen túlmegy?"
    Ami nem olyan egyenletek halmaza amit már senki sem ért (mint mondod), hanem ha megpróbálnak kicsit mélyebben belelátni, miről is van szó."
    Metafizika, ezoterika, vagy vallás? Vagy valami olyasmi amiről még nem hallottam?
    A fizika magja mindenhol egyenletek halmaza. Az összes többi rész interpretáció, szemléletes magyarázat, illetve analógia.

    "Ez már fáj... Tudod, mit jelent a "->" jel? Hogy a bal oldalán lévő volt előbb, és a jobb oldalán lévő lett később. Vagy ha úgy érted, nem 2 napot jelent, természetesen beletelt egy kis időbe. Azt sem mondta, hogy csakis a macska kellett hozzá, de az volt a fundamentális alap. (És ezt nem én mondom, hanem tudománytörténet.)"
    Nem tudom, hogy miért szegény cicát bánottam, valszeg elnéztem. A hiba a másik két dolog sorrendjében van, és eredetileg is ezen folyt a vita. Sőt az idézetek is erről szólnak. Látom, azt elfelejtetted elolvasni. A kedvedért mégegyszer:

    A sokvilág értelmezés eredete : "The fundamental idea of the MWI, going back to Everett 1957"
    link : http://plato.stanford.edu/entries/qm-manyworlds/

    A kvantumszámítógép ötlete : "In 1982, the Nobel prize-winning physicist Richard Feynman thought up the idea of a 'quantum computer'"
    link : http://www.doc.ic.ac.uk/~nd/surprise_97/journal/vol4/spb3/

    Tehát a sokvilág értelmezés 1957-es eredetű, míg a kvantumszámítógép ötlete 1982-ből származik.

    "miért vagy olyan biztos benne, hogy az egész tudatalatti csakis és kizárólag "klasszikus fizikában gondolkodik"?"
    Egyrészt, mert semmi nem utal az ellenkezőjére, másrészt, mert az elme működésének legnagyobb részét remekül le tudjuk írni tisztán információelméleti alapon. Nem a klasszikus fizika segítségével, nem golyók és rugók vannak a modellekben, hanem bitek és algoritmusok. A modellek építőköve többnyire egy idelaizált neuron, aminek a működésében semmi kvantum-trükk nincs. Van persze sokminden, amt még nem tudunk modellezni, de nem látom, hogy ebben a kvantumfizika hogy visz előrébb. Hogy lesz szerinted a kvantumból "átélés" ?

    "Ez csak az ősmaterialista megközelítésből következik."
    Úgy látom, ez a kedvenc szavad. Csak épp abszolút nem passzol ide. Ha azt érted rajta, hogy valaki csak a klasszikus fizikát fogadja el, akkor tévedés, mert én a kvantumfizikát is elfogadom. Ha meg azt érted rajta, hogy valaki csak a tudományt fogadja el, mást nem, akkor se stimmel, mert ez mindkettőnkre igaz. Legalábbis nekem úgy tűnik. Ha meg arra akarsz utalni, hogy nem fogadom el az új elméleteket, akkor sem ez a helyes kifelyezés, hanem a "konzervatív".

    "Ja, és egyébként a teret és időt kezelő központok sincsenek fixel bedrótozva. Pl. a kisgyerekek egy bizonyos korig még nem értik, mi az az idő, de egy újszülött még a teret sem igazán ismeri."
    A rendszert még persze finomhangolni kell, de az alapok megvannak. Esetleg elképzelhető, hogy ha egy újszülöttet egy a miénktől különböző világegyetebmbe tennél, akkor képes lenne annak a szabályait nagyjából elsajátítani. De valószínűbb, hogy nem működne a dolog. Ezt a következőképp lehet indokolni:
    A csecsemő kezdetben beszélni sem tud, meg kell tanulnia. Viszont a főemlősök közül egyet sem sikerült megtanítani erre, akármilyen elszántan is próbálkoztak a kutatók. A magyarázat csak az lehet, hogy a nyelvnek genetikai alapjai vannak, amire a tényleges anyanyelv felépül. Valószínűleg hasonló a helyzet a térbeli gondolkodással is, mert a csecsemők alapból ismernek néhány fontosabb szabályt, ami a klasszikus fizikában igaz, de a kvantummechanikában nem. És a többi id precízen, fix ütemezésben jön elő az egyedfejlődés során, szülői tanítás nélkül, ingerszegény környezetben is. Ez arra utal, hogy ezeknek a tulajdonságoknak is genetikai háttere van, és a tanulás lényegében finomhangolást jelent.