• cifuatwork
    #11
    A nagy amerikai cégek most is versenyeznek egymással, a különféle állami megrendelésekért. Korábban az OSP tenderre készültek különféle tervek a nagy űripari cégektől, most meg a CEV-re. Azonban a valódi űrhajóépítésnek maguktól nem állnak neki, mivel nem éri meg anyagilag - nincs aki megvegye az űrhajót...

    Még egy viszonylag egyszerű űrhajó, mint amilyen az OSP is lett volna (ahol ugye az indítóeszköz adott, tehát csak a tényleges űrhajót kell(ett volna) kifejleszteni), a fejlesztési költségek alaphangon is több száz millió $-ra rúgnak. A nagy cégek nem akarnak ennyi pénzt befektetni, amíg nincs rá vevő. A kis cégeknek és egyéni kezdeményezéseknek pedig önmagukban sose lesznek képesek ennyi pénzt összegyüjteni...

    Az XPrize végülis erre épül: egy verseny, ahol kitűztek egy "kisebb" célt, egy "egyszerű" űrugrást, amely azonban még így is sokkal kevesebb technikai kihívást rejt, mint egy valódi földkörüli pályára állásra képes űrhajó megépítése. A 10 millió $-os díj ugyan soknak tűnik, de az SC-nek mintegy 30 millió dollárja fekszik a White Knight-ban és a SpaceSphipOne-ban, és ha DaVinci csapatnál nem önkéntes alapon ment volna a munka, akkor ott is lehet kb. ennyi pénz ment volna el.

    Az XPrize mögött az a nem is titkolt remény bújík meg, hogy a sikeresebb csapatok elég tapasztalatot gyűjtenek ahoz, hogy már reális esélyel belevágjanak egy valódi, teljesen civil űrhajó megépítésébe, amely a következő lépcsőfok lesz majd...