
A repülés szerelmeseinek topikja.
-
Cat #4865 Oroszországban folytatja légiharcát a Boeing és az Airbus
Az európai Airbus és az amerikai Boeing egymásra licitálva jelentették be orosz vállalatokkal kötött megállapodásaikat a Moszkva közelében rendezett MAKS légiszalonon.
A két repülőgépgyárnak nincs egyszerű dolga, ha gépeket akar értékesíteni Oroszországban, hiszen a repülőgépeket a belföldi gyártók védelmében akár 40 százalékos importvám is terhelheti. Mindketten helyzetben akarnak lenni viszont arra az esetre, ha a vámok csökkennek. Az Airbus szerdán jelentette be az IRKUT Corporation orosz repülőgépgyártó szövetséggel kötött egyezményét, amelynek keretében az oroszok részt vesznek az Airbus A350-es fejlesztésében és az Airbus 10 százalékos részesedést szerez az IRKUT-ban. Ez a program évi 3 milliárd dollár bevételt hoz az orosz iparnak, mondták az Airbusnál.
A Boeing azonnal igyekezett relativizálni az üzlet jelentőségét, mondván, hogy az A350-es még tervezési szakaszban van, és még el sem fogadta az Airbus igazgatótanácsa. Ezzel szemben a saját 787-es teherszállító gépéhez a részegységek egyharmadát már most is a Boeing moszkvai központja szállítja. - Többszáz millió dollár értékben vásárolunk részegységeket Oroszországban - mondta a Boeing oroszországi képviselője. A Boeing részt vesz a Szuhoj által tervezett RRJ (Russian Regional Jet) fejlesztésében is, amelynek a gyártását a tervek szerint 2008-ban kezdik meg. A Boeing 13 éve képviselteti magát Oroszországban, és jelenleg ezer mérnököt alkalmaz ott.
- A Boeing nem vásárol magas hozzáadott értéket képviselő részegységeket Oroszországban, míg az Airbus vásárlásainak 40 százalékát ilyenek teszik ki - vágott vissza az Airbus képviselője. Az Airbus 120 mérnököt foglalkoztató fejlesztési központot tart fenn Oroszországban, amely évi 80 millió dollár (65 millió euró) értékben ad megrendeléseket orosz vállalatoknak. A keretet 2007-ig 110 millió dollárra növelik.
A versengés tétje óriási. Az Airbus szerint az orosz légitársaságoknak az elkövetkező húsz évben 620 új utasszállító repülőgépre lesz szükségük. A Boeing szerint Oroszország és a FÁK együttesen 1343 új gépet állít majd forgalomba 2024-ig.