A repülés szerelmeseinek topikja.
  • [NST]Cifu
    #4472
    El kell keserítselek, de a modern harci gépeknél alapvető igény a Fly-by-Wire. A manőverezőképességet nagyban befolyásolja a gép stabilitása, minél instabilabb a gép (az adott sebességtartományban), annál jobban manőverez. Viszont egy folyamatosan instabil gépet vezetni kész rémálom a pilótának, hiszen folyamatosan korrigálnia kell a gépet. A Fly-by-Wire és a fedélzeti számítógépek ezt leveszik a válláról, másodpercenként több tucatszor (vagy akár több százszor) ellenörzik a gép viselkedését és az irányítószervek állását. Ha a pilóta azt akarja, hogy egyenesen repüljön a gép, akkor a számítógép folyamatosan korrigálni fogja a gép instabilitásából adódó kitéréseket, vagyis a pilóta ugyan nem érez semmit, és nem nyúl semmihez, de a vezérsíkok alig észrevehetően ki-ki térnek. Ha a pilóta kitéríti a kezelőszerveket (botot, pedálokat), akkor annak megfelelően tériti ki a vezérsíkokat, de ügyelve arra, hogy a gép azt hatjsa végre, amit a pilóta akar.

    Amúgy a MiG-29M és a Szu-35 már teljesen digitális Fly-by-Wire rendszerrel készültek...