A repülés szerelmeseinek topikja.
  • [NST]Cifu
    #3180
    Ez nem csak terv, hanem egy létezett (létező) ekranoplan, a "KM", más néven a Kaszpi Tengeri Szörny. A haditechnikai topicba már írtam róla, most becopyzom ide is. :))


    TGKB TKV-34 KM "Kaszpi Tengeri Szörny"

    Rostislav E. Alexeev eredetileg a II VH-ban torpedóhajókat tervezett, de folyamatosan beleütközött a kavitáció problémájába, amely a nagy sebességű (~100km/h és feljebb) hajók esetén jelentősen rontja az áramlást, és növeli a közegellenállást, 1947-ben azonban úgy döntött , hogy a "talajhatást" (azt a hatás, amikor a talaj és a nagy sebességel, alacsonyan haladó repülőgép szárnyai között erős felhajtóerőt generál) kihasználva oldja meg a nagy sebességű vizi járműveket súlytó problémát. Az elv végülis egyszerű: ahoz, hogy a vizi jármű gyorsabban haladhasson, ki kell emelni a vízből, hogy minimálisra csökkentség a közegellenállást. 1958-ban kezdett a Szovjet haditengerészetnek az Ekranoplan-ok gyakorlati tesztjein dolgozni, és 1961-ben már elis készült első járműve, az SM-I, amely egy 2,8 tonnás jármű volt, és végsebessége meghaladta a 250km/h-t - gyorsabb volt minden addigi vizi járműnél...

    Az SM kisérleti járművek után 1965-ben készült el az első "KM", amelyre később a 'kaszpi tengeri szörny' név ragadt. A gép törzse egy nagy méretű repülőhajóra emlékeztetett, csonka vállszárnyakkal, amelynek végeon lelógó "fülek" voltak, a törzs végére pedig egy nagy "T" vezérsík került. A meghajtásáról 10 db Dobrjin VD-7-es hajtómű gondoskodott, melyből 4-4 a pilótafülke mögött, a törzs mellett volt, kettő pedig a nagy "T" vezérsík felső harmadában, de 1979-ben ezt a két hajtóművet a másik 8 hajtóművel egy vonalban, a törzs fölött helyezték el egy állványon. Induláshoz mind a tíz hajtómű működésére szükség volt, de menet közben csak a két hátsó hajtómű működött. A gépet többször is átépítették, méretei folyamatosan változtak (hossza: 92-106m, szárnyfesztávolsága 32-40m, tömege: 495-540 tonna), és "jó orosz szokás" szerint a függőleges vezérsíkon található számot is át-át festettét (ami miatt pontosan nem tudni, hogy hány épült, a források vagy egy, vagy 8 gépet említenek, egy bizonyosan összetört és kigyuladt 1969-ben, mikor sűrű ködben a gép pilótája hibás mozdulatot tett, egy másik (?) 1980-ban egy felszállás során súlyosan megsérült, és elpusztul). A gép mintegy 3000 km-es hatótávolsággal rendelkezett, végsebessége körülbelül 550km/h volt nyugodt vízfelülett felett, és maximálisan 3,5 méteres hullámzásban repülhetett. Teherbírásáról nincs megbízható adat, de bizonyosan 100 tonna felett, és képes volt akár 1000 gyalogos katonát is elszállítani.