
A repülés szerelmeseinek topikja.
-
ambasa #13197 Akkor nézzük egy kicsit meg, hogy mitől is van túlnyomás a gép fedélzetén. A gép törzse nem hermetikus, túlnyomás csak azért lehet, mert van folyamatos levegő betáplálás a hajtóművek, az APU, vagy esetleges a földi csatlakozó felől a kondirendszerbe. Ha ez megszűnik, akkor a túlnyomás is előbb-utóbb megszűnik. Persze joggal merül fel a kérdés, hogy ennek megvárására nincs mindig idő. A gép törzsét a túlnyomás ellen negatív és pozitív nyomáselengedő/beengedő szelepek védik, amik a külső nyomáshoz igazodnak, vagyis a földön a földi nyomáshoz képest lévő túlnyomás fog csak kialakulni és nem akkora, mint mondjuk 12.000 méteren, de persze ez attól még túlnyomás. Ezen kívül a megfelelő túlnyomás fenntartására egy motoros szelep szolgál, amellett (nem emlékszem pontosan, de 2, vagy 3 villanymotor működtett, amelyek más-más energiaforrásról kapják a megtáplálást, annyira, máshonnan, hogy az egyik 27 volt egyfázisú, míg a másik 115 volt háromfázisú.
Nézzük meg más irányból is a kérdést, egy esetleges vészelhagyás esetén mi is a pilóta első dolga? A vészleállítás, ami a hajtómű leállításával az oda be- és kimenő szelepek zárásával jár, vagyis megszűnik a levegő elvétel, vele együtt a kondirendszer táplálása, ami előállítja a túlnyomást.
Az ajtónyitás, mint arra már Fenrir is utalt, ki lehet nyitni az ajtókat mert azok nyitása egy összetett folyamat. A Boeingon, a nyitás első fázisában az ajtó alsó és felső felületének egy sávját mozdítod el, amivel gyakorlatilag elengeded a túlnyomást. Az Airbuson egy külön gázaku segít rá a nyitásra vész esetén, mint erősokszorozó, ezért lehet elrepülni külső nyitás esetén, Némileg hasonló a Boeing NG vészkijárata, ahol egy előfeszített rugó segíti a nyitást (külső nyitás esetén nem tanácsos elé állni).
Ezeknek az ajtóknak általában úgy működnek, hogy a zárak gyakorlatilag egy kulissza-pályában mozgó görgők, amelyek zárt helyzetben a külső ütközőkre szorítják rá az ajtót. Amikor megkezded a nyitási folyamatot, gyakorlatilag egy az áttétel miatt tudsz akkora erőt kifejteni, hogy a kulisszában való elmozdulás megtörténik és a maradék túlnyomást elmegy, vagy valamilyen szelepként működő ajtót nyitsz meg a nyitási folyamat elején, mint pl az Airbus teherajtaján.
Ezt most csak fejből írtam, ha valamiben tévedtem, vagy hiányosan írtam le, akkor majd remélem Fenrir kijavít, amit előre is köszönök neki!
TG