
A repülés szerelmeseinek topikja.
-
#12347
A slip magyar neve a csúszás lenne, a gép pedig akkor csúszik, ha az áramlás iránya nem párhuzamos a szimmetria síkkal, tehát valamelyik oldalról és nem csak szemből éri az áramlás. Ilyenkor tetemes oldalerő keletkezik a gépen, ami olyan hatást kelt, mintha ki akarnál szakadni az ülésből repülés közben. Ez a repülés bármely fázisában előjöhet, nem koordinált forduló közben, vagy akár egyenes vonalú repülésben is, pl. mikor beléped az oldalkormányt és vízszintesen tartod a szárnyat. De sok más helyzetben is előjön, pl. késrepülésnél.
A drift az tényleg leginkább sodródásnak nevezhető, de a jelenség teljesen különbözik a sliptől. Míg a slipnél oldalirányú áramlás is van és így oldalerő is, addig driftnél nincs egyik se. Pl. ha balról fújó oldalszélben repülsz vízszintes szárnnyal, és nincs belépve az oldalkormány, ergo szimmetrikusan éri a gépet az áramlás, akkor azt tapasztalod, hogy a gép jobbra sodródik. Talán úgy lehetne elmondani, hogy repülsz egy légbuborékban egyenesen (szimmetrikus áramlási viszonyok között), miközben ezt az egész légbuborékot valaki viszi oldalirányba, vagy mint mikor keresztbe evezel át a dunán.:)