A repülés szerelmeseinek topikja.
  • Papirzacsi
    #11163
    Jesz, jól tanultad. A tapasztalati képlet az a = 20,05 * gyök(T), ahol T a hőmérséklet Kelvinben (celsius+273).
    De olvasd el mit írtam. A hőmérsékletet az ISA-ból vettem. Tehát nem számoltam semmit, legfőképpen nem a sűrűségből vettem a hangsebességet.
    Abban igazad van, hogy a számítás pusztán elméleti, mert egy ideálisan felállított légkörre vonatkozik, valóság meg ettől eltér. Tehát ha nem ISA szerinti hőmérséklet van adott magasságon, akkor az ISA-ból történő számítás nem lesz pontos. Pontos hőmérséklet adat hiányában nem is lehet pontosan meghatározni a hangsebességet.
    Ismét olvasd el mit írtam. A sebességet (nem a hangsebességet) számítjuk át a sűrűségek viszonyával. Anélkül, hogy egyszerű matematikai levezetésbe belemennénk, nyilván te is tudod, hogy 0 méteren a TAS illetve a CAS ~ azonos. Magasan viszont (főleg FL600 körül) a TAS már jóval nagyobb mint a CAS. Ez legfőképpen a sűrűség csökkenés miatt van, méghozzá úgy, hogy a két sebesség viszonya a sűrűségek viszonyának gyökével egyenlő (ha nem vesszük figyelembe a magasabb mach-számoknál létrejövő esetleges eltéréseket, mert az még picit változtat az eredményen).
    Magyarul a válaszom az, hogy a számítás helyes, a gyakorlati értékektől való eltérés pedig annak köszönhető, hogy a FLakárhányon ISA-tól eltérő hőmérséklet miatt a hangsebesség más és így a MACH-szám is picit másra jön ki (20 fok eltérés már okoz ~0,05 eltérést a Mach-számban).

    Amúgy a számítás csak azért készült, hogy Baluxx lássa, hogy a számítása elejétől a végéig elvi hibákkal tűzdelt.:-)

    Az már pusztán költői kérdés, hogy a táblázatból miért FL600 és 100 csomó lett kinézve, mikor FL700on repültek ~100-zal, FL600on meg ~130-cal.

    ui.: az ISA figyelembe veszi a sztratoszférában fellépő inverziót.