\"Porból lettünk, porrá leszünk\"
  • [NST]Cifu
    #444
    Ebből a fórumból tovább:

    Ez csak egy kisérleti jármű, a végleges tervek az űrbe feljutni képes ram-/scramjetes járműről még nincsenek, de ötletek már vannak:


    Az első verzió: A kombinált ramjet/scramjet hajtóművön kívűl egy utánégetővel ellátott kétáramú gázturbina is lenne a járműben - melynek a feladata lenne ~2,2Mach-ra gyorsítani az űrhajót.


    A második változat: egy hagyományos kétáramú gázturbina segíti a torlósugárhajtóvet a kellő áramlási sebességhez (~2,5Mach-ig, onnantól ramjetként működne tovább).


    Harmadik változat: itt a felszálláshoz és a gyorsítás első (majd végső) szakaszához rakétahajtóműként üzemel a rendszer, vagyis oxidálószerrel (és nem a légkör oxigénjével) égeti el az üzemanyagot.


    Vagyis az hajtómű kombináltan működne, az első fázisban gázturbina (1. verzió), gázturbinával segített torló-sugárhajtómű (2. verzió) vagy a rakétahajtóműként működő kombinált hajtómű (3. verzió) emelné fel a földről, és gyorsítaná a második fázishoz szükséges sebességre (ez 600-800km/h körül lehet), ahol a hajtómű már hagyományos torlósugárhajtóműként működne tovább. Ezzel gyorsítana tovább, miközben emelkedne - olyan 30km illetve Mach5 fölött átálna a harmadik fázisba, vagyis szuperszónikus áramlású torló-sugárhajtóműként (scramjet) működne, és így emelkedne és gyorsítana kb. Mach10-es sebességre és emelkedne kb. 50-60km-es magasságba. Innentől kezdve pedig a jármű által szállított oxidálószer felhasználásával égetnék el tovább az üzemanyagot, vagyis rakétahajtóműként üzemelne a kombinált meghajtás.

    Alternatíva, hogy a végső fázis (vagyis a rakétahajtóműként működő kombinált hajtómű) helyet csak kb. 60-70km-re jut fel, és ott 10-12Mach-os sebességnél a hátán leoldja a szállított űrkapszulát, amely a saját rakétahajtóművével jutna fel az űrbe.


    Ennek a verziónak a magyarázó "fantázia" képe


    Az eredeti hír fóruma