-
Gabo #146 Az első út előtt a következőket érdemes átellenőrizni, rendbe rakni.
A karbantartást kezd a kerékagyaknál. Évente egyszer illik szétszedni, kipucolni és átzsírozni őket. Ha hagyományos kónuszos csapágyakkal készültek, az összeszereléskor fokozottan figyelni kell a beállításra. Akkor jó, ha nem szorul és nem is kotyog a kerékagy a gyorszárak meghúzása után. Szabvány (ipari) csapágyas agyak esetén egy picivel egyszerűbb a helyzet, mivel ezek többsége nem igényel külön beállítást.
A kerékagyak után ellenőrizd le a gumik állapotát. Ha valamelyik leeresztet, akkor érdemes átnézni, hogy nincs-e valahol a belsőn egy kisebb lyuk. Ha találtál ilyet, akkor nézd meg az is, hogy mi okozta. Ha az állapotuk rendben lévőnek látszik, pumpáld fel őket arra a nyomásra, amin gurulni szoktál. (Az ajánlott érték a külső oldalfalán fel van tüntetve.)
A kerekek visszaszerelése után a gyorszárakat ne felejtsd el jól meghúzni, nehogy egy lejtőn elhagyd valamelyiket.
Ez után takarítsd le a láncot. Ha patent szemmel van szerelve, akkor viszonylag könnyen le tudod szedni és a visszarakással sem lesz túl sok gondod. A leszerelése után tedd bele egy fél literes üdítős üvegbe, önts rá zsíroldót (pl.: brigeciol) és némi áztatás után rázd át jó alaposan párszor. Száradás után másnap szereld vissza. Ha nincs patentszem, akkor inkább hagyd fent a láncot és valamilyen lánc pucoló ketyerével takarítsd le. Ilyeket készít a Barbieri is. Három, kefével ellátott kereket tartalmaz, ezek között fut el a lánc. Fel kell tölteni némi zsíroldóval, majd fel kell csatolni a láncra. Ezt követően néhányszor át kell tekerni a láncot rajta, hogy a kefék elvégezzék a dolgukat. Ez után töröld át a láncot, majd másnap a száradás után olajozd át.
Olajozáshoz lehet kapni kimondottan lánc olajokat is, de tapasztalatom szerint a műszerolaj is tökéletes, legfeljebb sűrűbben kell kenni. Magához a kenéshez valamilyen vékony végű olajozó, esetleg orvosi fecskendő a legideálisabb. Ezekkel pont oda és pont annyi olajt tudsz jutatni, ahova és amennyi kell.
Vedd szemügyre a bowdeneket. Ha valamelyiken az elhasználódás látszik, akkor azt érdemes kicserélni.
Ha nem is szeded ki a helyükről őket, azért a bowdenházak végeihez nyomj némi kenőanyagot, majd mozgasd meg őket. Erre én TF2-t spray-t használok, de a WD40 se rossz.
Ha a bowdenek már könnyen járnak, jöhet a váltok beállítása. Ennek a menetéről a neten kis keresgélés után a Shimano oldalán találni fogsz anyagot.
A fékek karbantartását kezd a fékpofák ellenőrzésével. Ha kopottak cseréld ki őket. Érdemes a fékpillangókat is leszerelni és ha van rá lehetőség a forgás pontokat át kell zsírozni. A visszaszerelés után ellenőrizd le, hogy a fékpofák megfelelően felfekszenek-e a felni oldalfalára. Ezt követően állítsd be a bowden feszességét úgy, hogy a felni mind a két oldalán 1-2 mm távolság maradjon a pofák és az oldalfalak között. Ezt után állítsd be a fékpillangók feszítő csavarjait úgy, hogy mind a két oldalon egyenlő távolságban legyenek a fékpofák. Ellenőrizd le a működésüket.
Ha pedáljaid bontható felépítésűek, akkor érdemes ezeket is szétszedni és átzsírozni.
Érdemes kiszedni a nyeregcsövet és kipucolni a nyeregvázcső belsejét is. Utána vékonyan zsírozd be a nyeregcsövet és tedd vissza a helyére, majd a megfelelő magasság beállítása után jó alaposan húzd meg a rögzítését. A zsírzás főleg acél váz esetén ajánlott, a berohadást elkerülendő, de aluvázak esetében is megoldás lehet néhány furcsa kattogó hangra.
Ha telo is van a bringában, azt is illik karbantartani. Az első tekerés előtt érdemes szétszedni, kipucolni és szükség szerint telozsírral átkenni. Ha nyílt olajfürdős csillapítású a telo, akkor valószínűleg külön zsírzás nem kell, de az olajt érdemes lecserélni és a becsúszó szárak külső részét is érdemes vékonyan telo olajjal átkenni. Ha elasztomeres telo, akkor előfordulhat, hogy az elasztomer kiöregszik. Ilyenkor ezt is ki kell cserélni.
Két dolog maradt még ki. Az egyik a középcsapágy, a másik a kormánycsapágyak. Az első kiszereléséhez speciális szerszámok szükségesek, így ezzel otthon aligha tudnál bármit is kezdeni. Ráadásul a monoblokk teljesen zárt, így karbantartani se tudod.
A kormánycsapágyaknál nem a szétszedés, hanem az összeszerelés az, ami kényes. Ha túlságosan meghúzod, vagy éppen kotyogósra hagyod, könnyen halálra ítélheted őket.
Nagyjából azt hiszem ennyi a lényeg.
Ha nem érzel hozzá elég bátorságot, vagy nincs kedved/időd vacakolni a dologgal, akkor inkább vidd el a bicot egy normális szervizbe. 1-2 ezer Ft-ért mindezt megcsinálják neked és még a kezed sem lesz piszkos.