
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#92191
Újabb hidegháborús agymenés: Projekt 602 'Szkat', besorolni nehéz, technikailag tengeralattjáró, gyakorlatilag egy mobil víz alatti ballisztikus rakétaindító silo. Az UR-100M ICBM indító tubusaiból 12db-ot kör alakban helyeztek el egy torony körül, amely alatt a 24 fős személyzet lakó- és munkahelységeit alakították ki. Alapvetően egy kibocsátható horgony segedelmével rögzítette magát a fenékhez, de a pozícióját diesel-generátor illetve akkumulátorok által táplált elektromotorok által forgatott hajócsavarral (szükség esetén víz alatt maradva, akár légzőperiszkópos haladással) változtathatta. A sebessége felszínen 3,2, alámerülve 2,4 csomó, ami nem sok, de elve a szovjet partvonal közelében (max. 200-300km-re eltávolodva az anyakikötőtől) működtek volna.
A programot a Cselomej tervezőiroda felügyelte, és Hruscsev támogatását élvezte, mivel sokkal olcsóbb megoldást nyújtott, mint a nukleáris meghajtású rakéta-hordozó tengeralattjárók (SSBN) fejlesztése, amit a haditengerészet vezetői követeltek, itt a közepes hatótávolságú R-27 ballisztikus rakétáról, és a hozzá készülő Yankee-osztály volt az ellenpont. A haditengerészet számára nem volt elfogadható a mobil "bója" indítórendszer, ők az amerikai SSBN egységekkel analóg saját tengeralattjárókat tudtak csak elfogadni.
A Projekt 602 program 1962 és "64 között futott, de Hruscsev bukásával ez is ment a levesbe. A haditengerészet megkapta a Yankee-osztályt és az R-27-et, de az UR-100M-el (többé-kevésbé) felérő, interkontinentális R-29 rakéta csak 1974-re készült el a konkurens (és ekkora már a haditengerészetet egyedül kiszolgáló) Makejev tervezőiroda által. Hozzá kell tenni, hogy Cselomej csak rádiójelek által korrigált navigációs rendszert tudott felmutatni, míg a Makejev az 1970-es évekre már a független csillag-követő navigációs rendszerrel szerelték az SSBN-eket...
