
-Nem alkalmazunk jelzős szerkezetet. Még arra se, akivel nagyon nem értesz egyet.
-Nem gyűlölködünk!
-HADITECHNIKAI TOPIC, aki nem tudja értelmezni, az megy máshova!
[Légi Harcászati / Légvédelmi FAQ]
-
#91547
Az utolsó mondaton van a hangsúly. Egy A-10C vagy F-16C óránként 25 ezer dollárért köröz akkor is, ha nem old le semmit. Egy FOB közelében levő M109 erős túlzással a kezelőszemélyzet bérköltsége, ellátása és némi gázolajért cserébe a löveg lővtávolságán belül tudja a precíziós csapásmérést úgy, hogy nincs akár 10-15+ perces várakozási idő, min légierős CAS esetén hiszen ott vannak a közeledben, ha értelmesen operálnak.
Természetesen az M109-en is kell löveget cserélni, annak is van mélyebb karbantartása, de üzemóra költsége közelében nincs egy szuperszonikus vadászgépnek akkor sem, ha Afganisztán közepén kell dekkolni. Ha megy egy jobban kiépített infrastuktúrával bíró helyen vannak bevetve, akkor még jobb.
Azon csodálkozom, hogy a szárazföldi indítású SDB még nem terjedt el. Egy lassú égésű startrakétával feltolható akár 4-5 km magasra is erőlködés nélkül, ahonnan simán elsiklik 30-40 km-re is. Repülőgép ehhez sem kéne és mivel közel sem olyan igénybevételű ez, mint egy tüzérségi gránát és kb. szoftver módosítás is elég lenne, mint NASAMS + AIM-120 esetében ez olcsóbb tudna lenni, mint az M982 Excalibur ha tízezerszám gyártják azokat. Viszont több hátránya lenne. Lassabb a SDB egy tüzérségi gránátnál, tehát elvi szinten le lehet lőni, ha van elég eszköz erre a túloldalon. Előnye, hogy bizonyos célpontok esetén a becsapódási szög változtatására képes.